Is het normaal als je pupillen voortdurend groter en kleiner worden?

Ja, ik weet hoe het zit: meer licht --> pupillen kleiner, minder licht --> pupillen groter.
Maar bij mij zie je ze constant bewegen, welliswaar in hele kleine sprongetjes zeg maar, maar toch. En dit terwijl de hoeveelheid licht niet verandert.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.5K

Het beste antwoord

Dat hoort zo en is afhankelijk van de aandacht, voor iets.
Volgens de verhalen kun je hiermee ook bepalen of jouw partner nog wel goed verliefd op je is... maar het komt inderdaad voor dat, als kinderen een interessant plaatje in een encyclopedie ontdekken dat hun pupil opeens een 100% zwart gat wordt, er is dan geen iris meer te zien.
Het duurt meestal niet lang, hooguit een 5 seconden en is een 29 jaar geleden in Het Beste van Readers Digest beschreven in een artikel.
Op latere leeftijd wordt dit vermogen wel geringer, iets wat je eigenlijk meer 'spierstijfheid' moet noemen.
Het wordt ook geringer bij alcohol/drugsgebruik: vandaar dat na een ongeval deze "reflex" met een zaklamp wordt gecontroleerd op verboden roesmiddelen.