Is het beter om een middagdutje te doen als je de hele nacht niet geslapen hebt?

Ik heb veel inslaapproblemen.
Zondag kwam ik rond 4 uur thuis, toen mn moeder de deur uit moest maandag ochtend (half 8) sliep ik echter nog niet, terwijl ik ontzettend moe was. Kwartiertje later ben ik eindelijk in slaap gevallen en schrok ik erg toen ik wakker werd en zag dat het al half vijf was. Gevolg: Gisteren avond was ik nog niet moe. Toch rond 12 uur mijn melatonine (6 mg) ingenomen en ik werd al snel moe. Heb vantevoren nog even gelezen. Ik heb weer de hele nacht wakker gelegen. Het is zoooo frustrerend als je niet eens af en toe even indut, maar gewoon letterlijk de hele nacht wakker ligt. Ik moest vanmorgen nog wat voor school doen. Dit is nu af. Ik ben nu zooo ontzettend moe, maar ben bang dat als ik nu ga slapen (als dat al lukt), ik vanavond/vannacht weer hetzelfde probleem heb. Wat is verstandig? Kan ik beter gewoon helemaal niet slapen nu? Of misschien max 2 uurtjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kwam zondag om 4 uur thuis en je moeder ging maandag om half 8 weg, en je sliep nog niet? Dat betekent dat je 27,5 uur niet hebt geslapen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp niet helemaal hoe je rekent :P
Ik kwam zondag rond 4 uur 's nachts thuis, rond kwart voor 8 ben ik toen in slaap gevallen tot half 5 's avonds (op maandag). Hierna heb ik niet meer geslapen. Is dus bijna 21 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je het beter uitleggen :P Want jij bedoelt waarschijnlijk maandag nacht in plaats van zondag nacht.

Het beste antwoord

Waar jij last van hebt, is te vergelijken met een forse jetlag. Het is het meest verstandig om vandaag wakker te blijven en pas vanavond te gaan slapen. Om het even hoe laat, als het maar avond is. Dit ritme vast proberen te houden en steeds meer naar je gewenste ritme toeleven. Succes en sterkte vandaag met de slaap...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel. Ik ga het proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gelukt hoor! En gisteren heb ik heerlijk geslapen, was ook zo moe. Dankje voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, fijn om te horen en leuk dat je het nog even terugkoppelt! :o) Op een goede nachtrust dan maar, he...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel

Andere antwoorden (4)

Als je niet kunt slapen terwijl je moe bent heeft dat een oorzaak. Ga even naar de dokter en leg haar/hem even uit hoe je je voelt. Het zou zonde zijn als je leren hieronder lijdt.

Vooral je melatoninegebruik kan een belangrijk punt van aandacht zijn. Een bijwerking wellicht door combinatie met andere middelen, zoals alcohol wellicht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je antwoord. Melatonine zou inderdaad mee kunnen spelen (ik slik op doktersrecept al anderhalf jaar elke dag 3 tot 6 mg). Maar niet in combinatie met alcohol. Drink sowieso bijna geen alcohol, maar heb dat zondag ook niet gedaan.
Als je nu gaat slapen, zet dan de wekker maar niet te lang. Sos helpt het een uurtje te slapen, zodat je net genoeg uitgerust bent. Soms word je er juist beroerder van, maar dat merk je dan wel. na een uur slapen even lekker douchen en dan vanavond op normale tijd naar bed
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel :)
Ik heb eens gelezen dat je 'verloren slaaptijd', om het zo maar te noemen, niet in kunt halen, maar of het waar is, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu is het natuurlijk te laat :)
Als je nog eens een nacht wakker ligt, neem dan gerust een middagdutje. Je lichaam heeft rust nodig. Waar je rekening mee moet houden is dat het niet te laat in de namiddag is. Ook belangrijk is dat je gebruik maakt van een wekker.

"Heel wat mensen maken zich zorgen dat ze te lang gaan slapen en de rest van hun dag zullen verliezen", zegt slaapexpert David Volpi. Een wekker zetten zorgt er dus niet alleen voor dat je de slaaptijd beperkt, maar het neemt ook de angst om je te verslapen weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je antwoord,
maar ben de hele dag wakker gebleven en ga nu lekker (proberen te) slapen