Is het beter om een middagdutje te doen als je de hele nacht niet geslapen hebt?

Ik heb veel inslaapproblemen.
Zondag kwam ik rond 4 uur thuis, toen mn moeder de deur uit moest maandag ochtend (half 8) sliep ik echter nog niet, terwijl ik ontzettend moe was. Kwartiertje later ben ik eindelijk in slaap gevallen en schrok ik erg toen ik wakker werd en zag dat het al half vijf was. Gevolg: Gisteren avond was ik nog niet moe. Toch rond 12 uur mijn melatonine (6 mg) ingenomen en ik werd al snel moe. Heb vantevoren nog even gelezen. Ik heb weer de hele nacht wakker gelegen. Het is zoooo frustrerend als je niet eens af en toe even indut, maar gewoon letterlijk de hele nacht wakker ligt. Ik moest vanmorgen nog wat voor school doen. Dit is nu af. Ik ben nu zooo ontzettend moe, maar ben bang dat als ik nu ga slapen (als dat al lukt), ik vanavond/vannacht weer hetzelfde probleem heb. Wat is verstandig? Kan ik beter gewoon helemaal niet slapen nu? Of misschien max 2 uurtjes?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Waar jij last van hebt, is te vergelijken met een forse jetlag. Het is het meest verstandig om vandaag wakker te blijven en pas vanavond te gaan slapen. Om het even hoe laat, als het maar avond is. Dit ritme vast proberen te houden en steeds meer naar je gewenste ritme toeleven. Succes en sterkte vandaag met de slaap...

Als je niet kunt slapen terwijl je moe bent heeft dat een oorzaak. Ga even naar de dokter en leg haar/hem even uit hoe je je voelt. Het zou zonde zijn als je leren hieronder lijdt. Vooral je melatoninegebruik kan een belangrijk punt van aandacht zijn. Een bijwerking wellicht door combinatie met andere middelen, zoals alcohol wellicht?

Bronnen:
http://www.melatonine.nl/

Als je nu gaat slapen, zet dan de wekker maar niet te lang. Sos helpt het een uurtje te slapen, zodat je net genoeg uitgerust bent. Soms word je er juist beroerder van, maar dat merk je dan wel. na een uur slapen even lekker douchen en dan vanavond op normale tijd naar bed

Ik heb eens gelezen dat je 'verloren slaaptijd', om het zo maar te noemen, niet in kunt halen, maar of het waar is, weet ik niet.

Nu is het natuurlijk te laat :) Als je nog eens een nacht wakker ligt, neem dan gerust een middagdutje. Je lichaam heeft rust nodig. Waar je rekening mee moet houden is dat het niet te laat in de namiddag is. Ook belangrijk is dat je gebruik maakt van een wekker. "Heel wat mensen maken zich zorgen dat ze te lang gaan slapen en de rest van hun dag zullen verliezen", zegt slaapexpert David Volpi. Een wekker zetten zorgt er dus niet alleen voor dat je de slaaptijd beperkt, maar het neemt ook de angst om je te verslapen weg.

Bronnen:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/167/Gezondh...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100