Wie heeft er ervaring met Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) en wil me daar meer over vertellen?

Helpt het? Waar kun je daarvoor terecht? Moet je iets betalen en wordt het dan vergoed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb hier ervaring mee.
Mijn psycholoog heeft deze methode op mij toegepast buiten de gewone sessies en daarvoor hoefde ik niets extra's te betalen dan de normale prijs voor iedere sessie.
Of een psycholoog voor jou vergoed wordt ligt aan je verzekeringsmaatschappij.
Sowieso wordt een eerstelijnspsycholoog voor de eerste 5 (?) sessies sowieso vergoed.

Ik heb echter geen goede ervaringen met de EMDR therapie. Ik heb een groot trauma van nu 7 jaar geleden waar ik nog steeds elke dag mee vecht en de EMDR therapie heeft dit niet minder gemaakt.

Ik zal er kort een beetje over uitleggen.
Het werkt door middel van piepjes in je linker- en rechter oor en een punt voor je ogen dat steeds heen en weer beweegt en je dient te volgen met je blik.
Je dient een van de engste trauma-momenten voor ogen te nemen en op een schaal van 1 tot 10 te noemen hoeveel angst je hierbij voelt.
De piepjes en bewegingen zullen je een zekere rust geven bij de gedachte aan dat moment waardoor je je er na loop van tijd steeds rustiger bij zal kunnen voelen.
Uiteindelijk zul je nog eens de schaal van angst moeten noemen en die zal dan veel minder moeten zijn.

Voor dat moment werkte dat ook bij mij, maar wanneer ik buiten de therapie weer met mijn trauma geconfronteerd werd ging het niet veel beter dan vroeger.
Ook niet na meerdere sessies EMDR.

Ik denk dat het een therapie is die van persoon tot persoon verschilt in de werking. Voor de ene is het misschien meer weggelegd dan de voor ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik! Zowel prive als professioneel. Ik wil je daar vanalles over vertellen maar dan wel op een persoonlijker manier dan hier op GV. Als je dat wil kun je me een berichtje sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
EMDR is een raadselachtige methode. Het is niet verklaard hoe het werkt.

Maar zelfs een behoorlijk "hardline" club als Skepsis is positief over de resultaten, dus kunnen we er wel van uitgaan dát het werkt.

Als persoonlijke noot zou ik wel nagaan waarvoor je dit wilt gebruiken. Het is namelijk niet "een makkelijke methode om even snel van je angsten/trauma/verdriet af te komen". Het kan ondersteunen, dat zeker, maar ik denk dat het raadzaam is om daarnaast ook het onderliggende probleem aan te pakken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ligt eraan waar het trauma vandaan komt. Als het een trauma is van onverwerkte dingen uit het verleden, kan het best raadzaam zijn ook aan die verwerking te werken. Ondersteund door EMDR, dat wel, maar niet EMDR als enige oplossing zien. 't Helpt dan wel, maar 't is geen wondermiddel. Aangezien wij niet weten waarvoor congoleo EMDR wil toepassen, vond ik dat ik die opmerking erbij moest zetten - zeg maar als "disclaimer". congoleo kan zelf wel bepalen of en in hoeverre dit voor haar van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben met alle antwoorden en reacties blij!
EMDR werkt wonderwel... Niet te verklaren, maar het werkt en heel snel ook...
Je kunt het ook jezelf leren en dan kost het je niets...

Gebruik wederom het net als orakel...