Waarom wordt er altijd zo negatief gepraat over schoonmoeders?

Ik kan beter overweg met mijn schoon moeder dan mijn eigen moeder.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top dat je een geweldige moeder erbij hebt, koester het maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je partner? Kan die ook beter overweg met zijn/haar eigen moeder dan met zijn/haar schoonmoeder? Zo ja: twee zijden van dezelfde medaille.

Antwoorden (12)

Uitzonderingen bevestigen de regel...

Een schoonmoeder lijkt meestal minder op je eigen moeder in doen en laten en daar ligt de oorzaak...

Je kiest voor je partner en je krijgt er twee schoonouders bij, waar je niet om gevraagd hebt voor de meesten onder ons...

daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat schoonmoeders erbij komen als je een relatie met iemand begint. Deze persoon kan je liggen of niet liggen maar keuze hebben is er niet bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schoonmoeder is zeker in het begin een beetje concurrentie, die je moet overtuigen dat jij het beste bent voor haar kind! Daar ligt vaak het probleem, want ze vinden het al snel niet goed genoeg voor hun kind!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter heb je helemaal geen langlopende problemen met je schoonmoeder, want in 90% van de gevallen lijkt je eigen vrouw later sprekend op haar moeder. Ook qua gedrag.
Ik kan prima met m'n schoonmoeder opschieten PFFFFFT
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moeder ken jij je hele leven al en je schoonmoeder moet je leren kennen. Ieder moeder heeft het beste met zijn kind voor. Maar je moet elkaar respecteren en elkaar leren begrijpen, andere gedachte, humor, interesse. En over dingen kunnen praten ook wat niet altijd leuk is maar met een open relatie en niet willen vergelijken is het echt mogelijk om een geweldige schoonmoeder te krijgen.

Toegevoegd na 1 uur:
Het probleem is vaak dat een moeder moet kunnen accepteren dat er nu iemand anders voor haar zoon zal zorgen en zij dit moeilijk kan loslaten, want zij denkt dat zij alleen weet wat het beste is voor haar zoon, en dat botst nog weleens. En is het gelijk geen leuke schoonmoeder meer en wordt er negatief over gesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mijn schoonmoeder probeert verplichtingen in mijn leven te brengen waar ik helemaal geen zin in heb. Als ik zeg dat ik daar geen zin in heb heb ik alles verpest en is iedereen weer zuur...
Ach, ik zal ermee moeten leren leven vrees ik. Ik wil niet scheiden en m'n schoonmoeder is nog te jong..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schoonmoeder zou zo gek kunnen zijn op haar kind, dat zij dat kind moeilijk aan iemand anders gunt. Zei is de enige die er het beste voor kan zorgen, het best weet wat goed voor haar of hem is, kan ze menen.
Dat acceptatie van de partner van haar kind zal dan altijd op weerstand stuiten en dat uit zich in de relatie die ze met haar schoonzoon of schoondochter heeft.
De vraag is dus of lastige schoonmoeders hun kinderen wel hebben losgelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel schoonmoeders oefenen nog teveel invloed uit op dochterlief en daarmee op het huwelijk, waardoor schoonma vaak wordt ervaren als een trauma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zeggen wel eens: kijk naar je schoonmoeder en zie daar je vrouw over 30 jaar...

als jij goed kunt opschieten met je schoonma, zou dat betekenen dat je het ook leuk hebt met je eigen partner (in jouw geval de man?)...
bij mij is dat ook zo...

zowel bij mijn ex-schoonmoeder als bij mijn huidige...

trek je maar niks aan van 'wat men allemaal zegt' en het geklaag van anderen... ben een voorbeeld van hoe het ook kan...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig dat je het goed hebt getroffen het is maar net hoe je met elkaar om wilt en elkaar respecteren.
Ik heb ook geen klagen, gelukkig maar . +1
Sommige mannen praten negatief over hun schoonmoeders omdat ze nog veel invloed uitoefenen op hun dochters. Dochters bespreken vaak veel met hun moeders, delen nog veel met hun moeders en krijgen ook (ongevraagd) advies van hun moeders wat de man niet altijd aanstaat.
Sommige vrouwen praten negatief over hun schoonmoeders omdat deze niet in staat zijn hun zoon los te laten en denken dat ze de enigen zijn die goed voor zoonlief kunnen zorgen. De vrouwen vinden dat hun man wel zelfstandig en geëmancipeerd kan zijn, de schoonmoeder vindt dat zoonlief vertroeteld moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom maken we altijd grappen over Belgen?

Ik denk dat het wel meevalt met het kwaad spreken over schoonmoeders. Het is gedeeltelijk stoer gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik mijn ( toen ) a.s. schoondochter leerde kennen vond ik het een akelig kind en heeft mijn zoon veel pijn gedaan.

Dit heeft een tijdje geduurd maar door veel gesprekken met haar te voeren, kwam ik er langzaam maar zeker erachter dat zij een behoorlijk moeilijke jeugd had gehad en daar met niemand over durfde te praten

Nu help ik haar daar waar ik kan en zijn wij beste vriendinnen geworden.

Nog is het er één met gebruikaanwijzing maar zij begrijpt mij en ik begrijp haar.

Natuurlijk vond zij mij een draak van een schoonmoeder maar ze is nu liever bij mij dan bij haar eigen moeder.