Iemand in mijn omgeving heeft laatste maanden last van een eenmalige hik, een paar keer per dag. Hoe kan dat? En is er wat aan te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.3K

Het beste antwoord

Voor meer informatie over de hik: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hik

In het kort: De hik is een periodiek optredende spontane onwillekeurige samentrekking van het middenrif tijdens inademing, gevolgd door het plots sluiten van het strotklepje wat een kenmerkend geluid veroorzaakt.

Als je dit eenmalig hebt kan het heel goed een gevolg zijn van onrust of een lichamelijke tic. Let eens goed op of die persoon bijvoorbeeld vaak slikt terwijl hij/zij niet aan het eten is, of spiertrekkingen heeft.

Let ook op hoe de persoon eet. "Schrokt" de persoon eten naar binnen (of slaat 'ie in een keer een bak koffie of heftiger nog koolzuurhoudende frisdrank achterover) dan is dat vaak de oorzaak van hik! Ook als er flink tijd tussen eten en hikken zit. Goed kauwen en met iets kleinere hapjes slikken zorgt dat je slokdarm en je maag rustiger hun werk kunnen doen en dat vermindert de kans op hik aanzienlijk.

Hik is an sich niet zo erg, maar het kan wel lastige effecten hebben. (Zie wiki.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hikken is gewoon onschuldig, misschien eet deze persoon iets nieuws dat het een of ander prikkelt. Je kunt eens kijken naar wat deze persoon anders doet sinds het 'hikken' is ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meerdere oorzaken voor de 'hik'. Ook kan er tijdens het eten te snel geslikt worden of dat het eten niet goed gekauwd word. Drink meerdere malen nadat je de hik krijgt. Zo niet zou ik je aanraden om naar de huisarts te gaan