Heeft iemand tips om uit te slapen?

Ik ben altijd rond 5,6,7 uur wakker heeft iemand een idee hoe dat komt en wat tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sommige mensen hebben veel slaap nodig, anderen weer veel minder. Het heeft met je "bioritme" te maken. Ook het gebruik van bijv. alcohol, cafeïne en andere stimulerende middelen kan van invloed zijn op je slaappatroon. Drink dus zeker geen koffie meer na 19 uur 's avonds. Eet een paar uur voor je gaat slapen niets meer (tenzij je lijdt aan een te laag bloedsuikergehalte/hypoglycemie), laat je geest minstens een uur voor het slapengaan tot rust komen. Dat doe je door bijvoorbeeld geen spelletjes meer te spelen, niet naar heftige tv programma's te kijken en geen tv in bed te kijken. Verduister je slaapkamer goed. Brand ook 's avonds geen felle lampen. Dit verstoort de afgifte van het "slaaphormoon" melatonine. Je kunt ook overwegen om melatonine te gaan gebruiken, dit is van gunstige invloed op een natuurlijk slaapritme. Er zijn dure en goedkopere merken. Het huismerk van het Kruidvat, "nachtrust extra", is voor mij heel effectief. Twee uur voor het slapengaan 2 tabletten innemen en je slaapt als een roosje. Of het erg is dat je zo kort slaapt is nog maar de vraag. Korter slapen is gezonder dan een nachtrust van 8 uur of langer. Mensen die korter slapen leven zelfs langer, zie: http://www.kennislink.nl/publicaties/minder-slapen-dan-leef-je-langer Voel je je 's morgens uitgerust? Dan is er niets aan de hand. Alleen als je er moe bent zou ik er wat aan doen!

Bronnen:
http://www.kennislink.nl/publicaties/minde...

Zorg dat je kamer goed verduisterd is, zeker in de zomermaanden. Als er van buiten lawaai komt, draag dan zachte oordoppen. Helpt mij heel goed...

Dat hangt ervan af hoe het komt dat je wakker blijft. Ben je beurs? Krijg je veel gedachten? Je gedachten kan je leren te beheersen. Via meditatie bijvoorbeeld. Als je dit eenmaal geleerd hebt, kun je redelijk eenvoudig dezelfde mentale staat innemen.

Het ligt er maar net aan waarom je wakker wordt. Als je gewoon uitgerust bent, heb je blijkbaar niet meer slaap nodig. Als je dan graag later op wilt staan, kun je misschien later naar bed gaan. Of de tijd gebruiken om nog in bed een boek te lezen! Als je niet uitgerust bent, valt te vroeg wakker worden onder slapeloosheid. En het vervelende met te vroeg wakker worden, is dat daar bijna niets aan te doen is. Volgens mij kun je dan het beste opstaan en even iets anders gaan doen. Daarna weer proberen te slapen. Ik ben zelf ook een slechte slaper en gebruik de tijd dat ik niet slaap altijd met lezen, nadenken. Of gewoon proberen het relaxed te vinden dat ik niets anders hoef, dan alleen maar te liggen!

Bronnen:
http://www.insomnie.nl/slapeloosheid.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100