Mijn ouders roken te veel in de auto in de woonkamer, ik heb hier erg last van maar ik kan het ze niet verbieden. Wat moet ik doen?

Het is hartstikke ongezond voor hun en ook voor mij, waarom word roken binnen een dicht huis of auto niet verboden. En eat kan ik hier dus het beste aan doen? İemand hier ervaring mee?

Stoppen met roken zal hun noiit lukken omdat ze dat wel is gelrobeerd hebben maa kunnen het niet volhouden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Blijven zeuren. Jij hebt wettelijk recht op rookvrije lucht. Zij moeten maar buiten roken en jou niet verplichten om hun rook in te ademen.
Mijn (niet-rokende) zoon heeft mijn vrouw en ik dat verweten, nadat ie alleen ging wonen in een rookvrij appartement, en het verschil in longcapaciteit voelde.

De jongen had gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je werkplek heb je wettelijk recht op rookvrije lucht, er staat niets in de wet over de lucht in huis.

Andere antwoorden (8)

Ga eens opzoeken op internet hoe schadelijk het is dat mee roken. Print dat uit en laat ze het lezen. Het schijnt dat je in de auto al binnen drie minuten mee rookt. Maar dat weet ik niet zeker. Hang voor mijn part overal dat soort artikelen. Op het toilet/ op de kamer deur, op je eigen kamerdeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk zeggen dat je last hebt van het roken en hen vragen of ze alsjeblieft buiten willen gaan roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik het zo hoor willen ze toch binnen blijven roken. Je kan dan zo'n luchtverfrisser apparaat kopen, die hebben wij thuis ook, en dat helpt wel enigszins. En zorgen dat er altijd een deur of raam openstaat. ook in de auto kun je ventileren met een raam, daar trekt alle rook dan automatisch heen, als je een raam open doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een vervelend probleem. Goed van je dat jij niet bent gaan roken!
Heel vervelend ook dat jouw ouders geen rekening met jou willen houden.
En kunnen ze nou echt niet een autoritje maken zonder te roken als jij mee gaat?? Hoe doen ze dat dan in het openbaar vervoer, vliegtuig enz?

Mijn moeder rookt, en als wij bij haar zijn gaat ze voor het open raam zitten zodat wij er niet zoveel last van hebben.
Kun je dat aan je ouders voorstellen?
Ja, vraag ze buiten te roken, maar dat zullen ze niet gaan doen omdat het "hun eigen huis is".
Je bent 19 jaar, ik zou maar eens kijken of je niet de deur uit kan, op kamers. Je hebt er de leeftijd voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist. Deze strijd ga je waarschijnlijk niet winnen, tijd om het zelf beter te gaan doen. Ga op jezelf wonen.
Wijs je ouders erop dat het roken in 2011 nog steeds moet mogen, maar dat het niet meer van deze tijd is om niet rokers met hun vieze gewoonte te confronteren!

Roken moet mogen, maar wel daar waar niet rokers er geen last van hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze aan jouw gezondheid denken, moet het hun gewoon lukken om te stoppen !!
Misschien kan je eens met de huisarts overleggen of hij hun kan overtuigen dat ze rekening met jou moeten houden .
Als het goed is, wil je dat je kind gezond opgroeit en ze het goede voorbeeld geven.
Ik wens je veel sterkte en succes !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet ze zeggen dat ze moeten stoppen omdat het slecht is voor hun en jouw gezondheid, je kan ze misschien ook overhalen met de argumenten op deze site:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/37120-roken-heel-slecht-voor-de-gezondheid.html
Anders (als het allemaal niet werkt) kan je een bakje koffie neerzetten, ik heb gehoord dat dat werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige wat je kunt doen is je kamer zo veel mogelijk rookvrij houden. Deur dicht doen als je weg gaat, af en toe een raam open zetten om te luchten en je ouders vragen niet te roken in jouw kamer.
Dan heb je tenminste één rookvrije ruimte.
Je kan ook vragen aan je ouders om onder de afzuigkap te roken.
In de auto is het onmogelijk om de rook te vermijden. Zet het raam een stukje open, als je ouders echt niet kunnen wachten met roken.....