Mag je (water) drinken voor het bloedprikken?

Mag dit? Ik heb dr laatste dagen heel erg veel last van veel dorst en veel plassen. Mag ik nu water drinken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/nuchter-bloedprikken-wel-water-drinken.94248
deze vrag is al eerder gesteld.

Antwoorden (5)

Voor een normale bloedprik heerst geen restrictie enkel bij operatieve ingrepen kan er een restrictie worden gegeven dat je nuchter moet blijven, officieel mag dan ook een slokje water niet, dit om de kans op verstikking te verkleinen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag water drinken maar dan niet te veel, dit heeft namelijk invloed op je bloedsuikerspiegel. Dus een paar kleine slokjes. Ik neem aan dat je vanwege je klacht (evt diabetes) bloed gaat prikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, ja het gaat inderdaad over diabetes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wel alleen water, niks anders. Even volhouden en daarna kan je weer veel drinken.
Hoop dat het allemaal mee valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes ermee! Maar heb je geen info meegekregen over wat wel mag en wat niet? Wanneer het zo strikt zou zijn dat je ook geen water mocht drinken, dan hadden ze je dit wel verteld, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vertellen tegenwoordig niet zo veel meer valt me op. Er staat waarschijnlijk wel op het formulier dat je nuchter moet zijn.
Als je gewoon gaat bloedprikken, mag je gewoon eten en drinken.
Als je een aantal keer op een dag laat prikken, bijvoorbeeld om het suikerverloop in je bloed te bepalen (kan even niet op de naam komen van zo'n reeks), moet je de eerste keer nuchter zijn. Ik weet alleen niet of je dan ook geen water mag drinken. Maar dan heb je als het goed is informatie meegekregen over hoe het gaat.
ALs je veel dorst hebt en veel plast, is het in ieder geval goed om te laten controleren op diabetes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er niet duidelijk gezegd is dat je nuchter moet zijn of dat je niet mag eten dan wel niet mag drinken mag je gewoon eten en drinken. Weet je dat niet zeker dan kun je het beste contact opnemen met degene die dat bloedonderzoek heeft aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als bloedprikken voor je suikerbloedspiegel bepalen zijn dan je mag niet eten en wel drinken water en thee zonder suiker en als ze voor andere onderzoeken zijn dan kun je gewoon eten en drinken en voor zekerheid bespreek met je huisarts.