wat is het grote verschil tussen ibuprofen en aleve (de zwaarste ervan)?gebruik het voor vastzittende schouder

volgens mijn nicht zit er in aleve net weer een ander stofje wat dan weer beter werkt.alleen aleve is erg duur.
ook zit er verschil van werking in een grote ibuprofen dan die kleinere.grote werkt beter.
iemand anders nog voorstellen voor pijn tegen te gaan?met spierverslapper ?kan niet tegen diclofenac
slik zo weinig mogelijk pillen, maar soms heb ik periodes dat het niet dragelijk meer is en ik dus wel slik
heb vanavond 2x 800 mg ingenomen vd ibruprofen maar nog steeds enorm veel last van mijn schouder

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kun kun je helemaal geen vrije medicijnen kopen waarin spierverslappers zitten .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem contact op met je huisarts voor het BESTE advies. Verder lijkt het me logisch dat een grotere ibu beter helpt dan een kleine. De dosis is vaak 2x zo hoog!

Antwoorden (2)

De stofnaam van Aleve is naproxen. Het middel behoort, evenals ibuprofen en diclofenac, tot dezelfde groep pijn- en ontstekingsremmers, namelijk de NSAID's, non-steroidal anti-inflammatory drugs, dus ontstekingsremmers op niet-hormonale basis. Je kunt het beste bij de voordeeldrogist kijken naar de goedkopere huismerken van deze middelen. Merkmiddelen als Aleve zijn stukken duurder en bieden nauwelijks tot geen voordelen.

Kijk bij pijn in je schouder wel uit. Het is een complex gewricht dat bij pijn snel op slot zit waardoor de klachten kunnen verergeren. Als het wat langer dreigt te gaan duren kun je beter naar je huisarts gaan om te overleggen wat je het beste kunt doen. NSAID's kunnen je even helpen maar zijn slecht voor je maag en eigenlijk alleen symptoombestrijders.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hoeveel je precies kunt gebruiken staat op de bijsluiter. Het aantal milligrammen per middel verschilt. Vaak is het beter om met de hoogst aangegeven dosering te beginnen en dan langzaam af te bouwen, zeker bij acute pijn. 800 mg ibuprofen is een forse hoeveelheid. Kijk uit voor je maag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De middelen behoren tot dezelfde groep. Er zijn niet echt standaarden voor het omrekenen van het pijnstillende effect. Het verschilt wel eens wat per patiënt, bij de één werkt ibuprofen beter, en bij de ander naproxen (=aleve). Overigens is vooral de merkvariant waarschijnlijk duurder, naproxen (de merkloze variant met hetzelfde stofje als aleve) is niet veel duurder dan ibuprofen, voor zover ik weet.

2x800 mg ibuprofen is wel ver over de aanbevolen dosering voor zelfzorg heen. 800 mg is sowieso al een forse dosering, die alleen op recept te krijgen is (bij de drogist kun je pillen van 200 en 400 mg kopen) en er dan twee tegelijk nemen (dus niet verdeeld over de dag) is een dosering waarvan ik betwijfel of een arts dat ooit voor zal schrijven. Als het zo is dat je deze middelen niet op advies van je arts gebruikt, maar ze zonder recept koopt, dan heb ik eigenlijk maar één advies voor je, en dat is om zo snel mogelijk contact op te nemen met je huisarts. Die kan andere pijnstillers voorschrijven, die effectiever zijn en minder schadelijk. De doseringen die je nu gebruikt, kunnen je maag namelijk beschadigen.

Nog even op je vraag wat je zelf nog kunt doen: je zou er paracetamol bij kunnen nemen. Middelen als ibuprofen en naproxen mag je niet met elkáár combineren (dat vergroot namelijk het risico op maagbloedingen) maar je mag het wel samen met paracetamol nemen, en dat is vaak een effectieve combinatie. Maar houd je asjeblieft wel aan de maximumdosering dan, van beide middelen. Van paracetamol mag je zes tabletten van 500 mg per dag, eventueel tijdelijk 8 per dag (4x2) met steeds een periode van minimaal vier uur ertussen. Van ibuprofen mag je drie tabletten van 400 mg per dag, verdeeld over de dag, tenzij je arts anders adviseert. Andere pijnstillers dan paracetamol en NSAID's (de groep waartoe waartoe o.a. ibuprofen en naproxen behoren) zijn niet zonder recept verkrijgbaar in Nederland. Spierverslappers kun je ook niet zonder recept krijgen.

Als zelfzorgmiddelen je niet voldoende pijnstilling opleveren, ga dan naar je huisarts. Zoals ik al zei: de huisarts kan je andere middelen voorschrijven, waarmee je een effectievere pijnstilling krijgt. Er zijn middelen die veel sterker werken dan ibuprofen of naproxen, die zijn alleen niet zonder recept te krijgen. Daarbij is het verstandig om - als een gewricht zo pijnlijk is dat je de pijn niet meer kunt onderdrukken met pijnstillers - je te laten onderzoeken door een arts.