Nemen een paar momenten van genot/plezier erg veel in waarde af als je ze na 1 minuut vergeten bent?

context dementie.

Rieneke1
14 jaar geleden

Het beste antwoord

We zijn allemaal in staat om liefde te geven aan onze hoogbejaarde ouders of grootouders. Dat brengt ons zelf genot, dat brengt genot bij de betrokken oudjes.
Of die bejaarden nu dement zijn of niet, maakt daarvoor niet uit. Op dat moment hebben jullie samen plezier, en hoe je het ook went of keert, het humeur van allen is er op vooruit gegaan.
Als de exacte gebeurtenis niet meer in de herinnering terug te halen is na korte tijd, dan is dat jammer. Dat zal iets van de waarde afnemen voor hen, maar dat mag er niet toe doen. Het moment zelf is waardevol, en daar moeten we echt van genieten.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee het moment bepaalt de waarde... Het volgende moment kan het weer weg zijn, de waarde dus ook... Maar daarom was het niet minder...

Je kunt iets toch niet 100 jaar onthouden... of wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft niet zo te zijn voor de persoon in kwestie.
1 Kort moment van geluk kan enorm veel betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dank, een kort maar een fijn antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom dan een -1 voor postpunk?
Een +1 van mij om te compenseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zin die alles zegt.
Ik heb gewerkt met dementerende en het klopt helemaal . +1
Nee in mijn ogen niet, ik heb veel gewerkt met demente mensen. Het gaat om het moment zélf. Als je met samen een liedje zingen een glimlach en twinkeling in de ogen ziet dan maakt het helemaal niets uit dat ze dit na 1 minuut weer vergeten zijn.
Het 'voordeel' is dat als je bij mensen weet waarmee je die leuke momenten kan bewerkstellen, bv dat liedje of die ene vraag over de kinderen waarop een waterval aan antwoord komt, dat je dit vaak kan herhalen en elke keer weer hetzelfde leuke 'resultaat' krijgt en het ook een manier is om ze bv uit een bepaalde gemoeds toestand te krijgen. Net als je bij kinderen doet, hun afleiden als ze zich pijn hebben gedaan waardoor de pijn ineens weg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal nelly3 +1
Wat ik ooit begrepen hebt is dat het geheugen uit het verleden wel is blijven hangen. En als ze over vroeger kunnen praten, kan je er zelf wijzer van ze worden. En hopelijk vinden ze daar wat genot en plezier van. (sorry; iedere keer weer)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een demente bejaarde een moment plezier geven heeft voor hem/haar op dat moment heel veel waarde.En als je daar zelf ook nog plezier aan beleefd, doe je daar alleen maar goed aan.De vreugde die die mensen dan misschien maar voor korte tijd hebben, zal jij niet vergeten en ze daardoor meer fijne momenten willen laten beleven.