Hoe pak je het aan als iemand de broodnodige hulpverlening de deur uit bonjourd?

het betreft een hoogbejaard en hoogeigenwijs iemand.
ze kan niet zonder hulp, maar stuurt ze weg!

Rieneke1
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker eigenwijs laten zijn. Het is haar recht geen hulp te willen. Als ze echt niet meer in staat is om zelf goed te beoordelen wat ze nodig heeft, dan zou je curatele kunnen overwegen.
Rieneke1
12 jaar geleden
ja widar, maar dat vind ik zo heftig.
psychisch is ze zeer verward, maar bij vlagen ook goed bij de les.
ik vond haar dinsdag onder aan de trap, en dat wil ik niet nog eens meemaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Accepteert ze wel hulp van bekende, zoals familie? Want ze heeft blijkbaar echt hulp nodig en misschien dat gesprekken van hulpverlening samen met familie iets kunnen bewerkstelligen.
Vind het eerlijk gezegt ook een min punt voor de hulpverlening, die maken dit vaker mee en zouden met oplossingen moeten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een extra gesprek met de huisarts, iemand die ze vertrouwd en wiens mening ze respecteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms moet je heftige dingen doen, Rieneke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Widar maar voorkomen is beter dan genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, daarom moet je soms heftige dingen doen, om erger te voorkomen.

Het beste antwoord

Zoals in ke vorige vraag: ga naar de huisarts. Ze woont op zichzelf. Wordt geregeld op de grond gevonden. Zij is dus een gevaar voor zichzelf. Hoe gaat het met koken, of met kaarsjes laten branden? Dan zou zij ook een gevaar voor anderen zijn. Dan heb je genoeg in handen voor een verpleeghuisindicatie. Voordat je denkt dat gedwongen opname de enige stap is, er zit nog een wereld van mogelijkheden tussen. Een indicatie aanvragen is een begin. Via de thuiszorg kun je ook meer info krijgen. Aanbod van een persoonlijk berichtje staat nog. Het is mijn dagelijks werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De hulpverleners zouden zich niet als zulks moeten opstellen. Wenselijker is om haar te laten blijken dat ze graag in haar nabijheid zijn en genieten van haar aanwezigheid. En als ze eigenwijs is, altijd haar gelijk geven (is vaak het enige wat nog eigendunk brengt), en er via een andere, speelsere weg, toch te gaan wat bereikt wilde worden. En dan haar weer gelijk geven: ziet U wel, U heeft het zelf bedacht (of iets van die strekking).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hulpverleners buiten een BOPZ instelling mogen niet anders dan zich weg laten sturen. Bij ernstig verwarde mensen (al dan niet met heldere momenten) trappen niet in iemand die ineens lief en geïnteresseerd is.
Je kunt niemand dwingen om hulp te zoeken, maar je kunt altijd praten. Als je een goede reden hebt, die voor haar ook redelijk is, dan zou je haar misschien kunnen overtuigen. Waarschijnlijk wil ze geen hulp omdat dat bevestigd dat ze al oud is, en niet meer voor zichzelf kan zorgen. De meeste mensen houden niet zo van deze gedachte, en daarom weigeren soms ouderen hulp. Probeer met haar te praten, en te zeggen dat het niet erg is dat ze hulp nodig heeft, en dat ze er geen minder persoon van wordt.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat hoogbejaard zijn niet altijd makkelijk is en als je pech hebt ook niet altijd fijn.

En dan al die mensen die leven in een tempo dat je niet meer bij kunt benen en die van alles van je willen wat je niet snapt EN niet wilt.......

Maar ja, wat dan. Vooral als ze niet altijd helemaal helder is, kan iemand dan niet zeggen dat hij alleen de planten water komt geven of de kleedjes kloppen. Of vraag om hulp! Zeg dat je advies van haar wilt en of ze even naar je probleem wil luisteren.

Als je eenmaal binnen zit EN de eerste aandacht van de hulpverlening af hebt geleid kun je mogelijk iets bereiken maar het blijft erg lastig
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*Buigt* +
Ik werk in de thuiszorg en dit is me dus niet onbekend.
Je kan mensen niet dwingen, dat begrijpt iedereen. Als het bij mij bekend is dat iemand geen hulp wil, kom ik binnen om eigenlijk alleen maar een praatje te maken. Ik leg mensen niks op. Probeer op die manier vertrouwen te winnen. Als ook mijn collega's hier zo mee omgaan, zie je dat het vrij snel goed gaat en laat hij/zij meer toe. Het ligt dus veel aan de houding van de zorgverlener. Als je binnenkomt met een uitstraling van "ik zal het hier wel eens regelen" sta je idd snel buiten.
Probeer eens een thuiszorg organisatie te vinden die een klein team hebben. Zij kunnen sneller het vertrouwen winnen en hebben vaak meer tijd. Het is ook goed om een mantelzorger te hebben, die communiceert met de thuiszorg, om de zorg zo goed mogelijk af te stemmen.
Sterkte ermee!!