Hoe heeft het als je gewend bent geraakt aan bepaalde geluiden waardoor je ze eigenlijk niet meer bewust hoort? Bijv. het tikken van je horloge?

Ik weet dat dit verschijnsel een naam heeft, maar ik kan er niet meer opkomen....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er dan nog horloges die tikken?

Antwoorden (3)

Dit heet in de biologie gewenning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het lijkt me niet dat als je de hele dag een sirene hoort, je die door gewenning op een gegeven moment ook niet meer hooet..
Volgens mij geef je zelf het antwoord al, in je trefwoorden:
Gewenning heet dat. Met een duurder woord: habituatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hersenen zijn zo gewend aan het geluid, dat ze het geluid van het object, het horloge in dit geval, filteren. Hierdoor hoef je er geen aandacht meer aan te besteden. Het wordt hierdoor een achtergrond geluid ipv een signaal geluid.