Is door je mond ademen goed? en hoe kan het dat als ik ergens van schrik of pijn doe dat ik meteen moet hyperventileren ?

Als ik me ergens behoorlijk aan stoot moet ik wel eens hyperventileren of als iemand me laat schrikken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je kunt beter door je neus ademen dan door je mond.

Als je door je neus ademt, wordt de ingeademde lucht beter voorverwarmd voordat hij in je longen komt. Daardoor kan het slijmvlies van je ademhalingswegen beter functioneren: het kan beter stof naar buiten transporteren, en het blijft beter doorbloed zodat de witte bloedcellen beter in staat zijn binnendringende bacteriën meteen te doden.

Verder wordt het ergste stof door de neus alvast wat tegengehouden, zodat het niet meteen in je longen komt.

Dan het tweede deel van je vraag: hyperventileren.

Bedoel je *echt* hyperventileren, dus dat je ademhaling langdurig van slag raakt, dat je duizelig wordt, en dat je hartkloppingen krijgt? Of bedoel je dat je alleen maar één keer van schrik een enorme hap lucht binnenhaalt, maar dat het daarbij blijft?

Het echte hyperventileren is niet normaal bij een schrikreactie. Eén keer flink veel lucht naar binnen zuigen is wel normaal.

Als jij *echt* gaat hyperventileren, kun je het beste contact opnemen met je huisarts. Die zal dan samen met jou bepalen of je ademhalingsoefeningen moet doen om je ademhaling wat natuurlijker en gezonder te krijgen, of dat je beter een therapie kunt gaan volgen om je schrikreacties minder extreem te maken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Hyperventileren bij pijn, schrik, stress is heel normaal. Je moet tenslotte toch aan voldoende zuurstof zien te komen. Normaal gesproken is inademen door je neus beter om de lucht te filteren en ongerechtigheden als insecten en stof zoveel mogelijk uit je longen te weren. Maar als je neus verstopt zit kun je niet anders dan door je mond ademhalen, domweg omdat je niet langer dan een enkele minuut buiten zuurstof kunt.