Is er een (directe) relatie tussen een lage bloedsuiker en honger / trek ?

Ik kan er namelijk niet echt lijn in ontdekken......
maar hoe weet je lichaam dan dat het etenstijd is ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
Goeie vraag, mijn lichaam vind het 2-3 uur na eten alweer etenstijd haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op je hoofdvraag kan ik geen antwoord geven, je deelvraag van hoe je lichaam weet dat het etenstijd is vat ik even anders op om mijn kennis te delen. Als de maag "leeg" is kan er geen voedsel meer naar de darm. Dit veroorzaakt ook het "knorren" van je maag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dat mijn reactie niet geheel klopt. Als je maag bijna leeg is komt dit voor. "Soms kan je je maag horen 'rommelen'. Dat gerommel hoeft niet noodzakelijk van je maag te komen. Het zijn geluiden van het met lucht vermengde eten dat zich door je ingewanden voortbeweegt." http://users.telenet.be/hetmenselijklichaam/het%20spijsverteringsstelsel.htm

Het beste antwoord

Het gevoel van honger en trek wordt bestuurd door hormonen. Belangrijk hierbij zijn hormonen die door de maagwand worden afgescheiden, deze bepalen in grote mate of je een hongerig gevoel hebt. (Ook andere hormonen spelen een rol, zodat je als je verliefd bent vaak minder eetlust hebt, zie een eerdere vraag.)
Een lage suikerspiegel zorgt ervoor dat je suikers gaan vrijmaken die liggen opgeslagen in o.a. je lever. Deze lage spiegel kan ervoor zorgen dat je je slap en lusteloos voelt maar heeft geen directe invloed op je trek in een hartig hapje.
In andere woorden:
Ik kan me soms tijdens het sporten slap gaan voelen en denken: Ik moet nodig suikers eten! Dit is echter een ander gevoel dan wanneer ik 's-avonds nog een zak chips uit de keuken ga pakken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bewerking: Mijn kennis is enigzins verouderd: Bij het checken van de literatuur blijkt dat er sinds kort ook een direct verband is gevonden tussen de suikerspiegel en het hongergevoel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog even verder verdiept. De vergelijking van het sporten en de chipszak gaat wel op. Een te lage suikerspiegel maakt dat je je slap voelt, een ander gevoel dan het heel erge zin hebben in een hamburger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft diabetes daar nog invloed op ?
Want dan is toch ook je hormoonhuishouding verstoord ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begeef me nu op een terrein waar ik er alleen over kan meedenken: Diabetes is een tekort aan insuline, waardoor je je suikers niet kunt opslaan voor later gebruik. Ik stel mij dus voor dat diabetici, wanneer zij geen insuline gebruiken, na verloop van tijd geen reserves hebben om op terug te vallen. Waar een ander zich moe gaan voelen kan iemand met diabetes dus wellicht al flauwvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom is het voor een diabeet ook zo belangrijk om de bloedsuikerspiegel goed in de gaten te houden (regelmatig prikken) en daar actie op te ondernemen als deze te hoog/ te laag is. als deze gewoon tussen de 4 en de 8 mmol blijft, hoeft de hormoonhuishouding helemaal niet van slag te zijn.

Andere antwoorden (2)

als je bloedsuikerspiegel daalt, wordt je maag "geprikkeld"om samen te gaan trekken. dit geeft een hongergevoel.
als je koolhydraten tot je neemt, wordt je bloedsuiker weer hoger(onder invloed van insuline) en is je lichaam weer "tevreden", omdat alle organen die suikers weer kunnen verbruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En of die er is! Alleen zou ik het bij een aanstormende hypo (want die krijg je bij een lage bloedsuikerspiegel ) geen honger meer, maar meer vreetzucht willen noemen.
Als je lichaam om koolhydraten schreeuwt, kun je daar het beste zo snel mogelijk gehoor aan geven.
Dan is het voor jouw lichaam etenstijd en het maakt niet uit of dat om 3 uur 's nachts is of om 9 uur in de avond.
Als er een onvoorspelbare ziekte is, is diabetes dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan vraag ik me toch af, waarom ik soms letterlijk scheur van de honger met een bloedsuiker van boven de 200 (effe rekenen.......ruim tien millimol), en soms helemaal geen enkele trek heb met een bloedsuiker van onder de 90 (5 mmol). Het is EXACT hetzelfde type hongergevoel, zonder specifieke snaaidrang.En nu weer met 140 (7,7). Met zulke grote verschillen kan het de bloedsuiker toch haast niet zijn......
Wel een lege maag ; sinds ik aan het lijnen ben, is mijn maag volgens mij VOORTDUREND leeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je uit gaat van mijn laatste zin, Marleen, heb je het antwoord.
Maandag 31 Okt. had ik een prikdag, 's ochtends nuchter 11,1 (millimol), vrij normaal voor mijn nuchtere waarden.
Dezelfde ochtend naar fysiotherapie geweest en er flink aan getrokken lopend terug naar huis en weer gemeten en war dacht je? I.p.v. de plus minus 4 mmol die ik verwachtte, 10,9!
Af en toe (b)lijkt er geen relatie te zijn, waarmee dan ook.
Waarschijnlij is er ook een verband met het lijnen waarmee je doende bent en ik je veel succes wens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is mijn gemiddelde bloedsuikerwaarde al vanaf het begin (twee jaar nu) altijd rond de 6,5 -6,6. Wat blijkbaar prima is. Ondanks dat ik zelf de meest uiteenlopende waarden meet. De enige lijn die ik er in heb kunnen ontdekken is als ik echt cranky / chagrijnig / kortaf / ongeduldig / gestresst wordt, ook als ik geen honger heb, mijn suiker onder de vier zakt. DAN is het tijd om te eten, ook als ik dat twee uur tevoren gedaan heb. En andere keren kan ik rustig zes uur zonder en zit ik NOG boven de tien....