Nadeel is vaak, dat je man er een wokkel van krijgt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ervaring?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wokkeltje bedoel je waarschijnlijk?
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar ik kan er denk ik geen afbeelding van plaatsen hier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu verwar je het mannetje van de mens met het mannetje van bepaalde eendensoorten geloof ik Antwoordman
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En van varkens, die hebben ook wokkels.
De hormoonspiraal bevat het hormoon progestageen en geeft in de baarmoeder hormoon af.

Voordelen:

Zeer betrouwbaar na goed inbrengen
Er hoeft 5 jaar niet meer aan anticonceptie gedacht te worden
Vermindering of verdwijning van menstruatiepijn
De menstruatie wordt minder hevig (minder bloedverlies)
Constante hormoonafgifte
Geschikt als het hormoon oestrogeen niet gebruikt mag worden
Blijft betrouwbaar bij overgeven, diarree en het gebruik van antibiotica
Er is minder kans op kanker in de eierstokken en het slijmvlies van de baarmoeder
Nadelen:

Moet door een ervaren arts geplaatst en verwijderd worden
Na elke menstrutie dient gecontroleerd te worden of het spiraaltje nog goed zit
De menstruatie kan onregelmatig worden of zelfs geheel wegblijven
De menstruatie kan niet uitgesteld worden met behulp van deze methode
Kans op bijwerkingen zoals hoofdpijn, misselijkheid / buikpijn, gewichtsverandering en acné.
Geen bescherming tegen geslachtsziektes

De koperspiraal
Meerjaarlijkse methode; de koperspiraal blijft 5 jaar zitten. De arts dient het spiraaltje in de baarmoeder in te brengen.
Het koperspriraaltje bevat koper en beïnvloedt de zaadcel zodanig dat deze niet goed in staat is een eicel te bevruchten.

Voordelen:

Zeer betrouwbaar na goed inbrengen
Er hoeft 5 jaar niet meer aan anticonceptie gedacht te worden
Bevat geen hormoon; geschikt als er geen hormonen gebruikt mogen worden
Mag gebruikt worden tijdens borstvoeding
De eigen cyclus blijft gehandhaafd
Blijft betrouwbaar bij overgeven, diarree en het gebruik van antibiotica

Nadelen:

Moet door een ervaren arts geplaatst en verwijderd worden
Na elke menstrutie dient gecontroleerd te worden of het spiraaltje nog goed zit
De menstruatie kan heviger en pijnlijker worden
De menstruatie kan niet uitgesteld worden met behulp van deze methode
Kans op bijwerkingen zoals buikpijn of rugpijn.
Geen bescherming tegen geslachtsziektes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De menstruatie kan onregelmatig worden of zelfs geheel wegblijven "
Dat klinkt als een voordeel, niet als een nadeel (;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
? En hoe kan je controleren of je spiraaltje nog goed zit ?
Men kan zich terecht afvragen waarom Nederland, decennialang het vooruitstrevendste anticonceptieland ter wereld, thans kennelijk binnen de arts-patiëntrelatie zo achterblijft in het verstrekken van actuele, bijgestelde informatie over intra-uteriene anticonceptie. Hardnekkig blijven vele artsen wijzen op de vermeende nadelen van het "spiraaltje": geringere effectiviteit en betrouwbaarheid ervan, het verhoogde risico op ascenderende infecties bij spiraaldraagsters, het risico op infertiliteit na verwijdering van het spiraaltje in geval van kinderwens en het sterk verhoogde risico op het krijgen van een extra-uteriene zwangerschap, zogenaamd omdat het spiraaltje uitsluitend de implantatie van de blastocyste in het endometrium zou voorkómen (en derhalve alleen tegen het ontstaan van een intra-uteriene dus niet tegen een extra-uteriene zwangerschap beschermt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadelen...
De eerste dagen nadat het spiraaltje geplaatst is kun je wat kramp in je buik hebben.
· Je kunt in het begin last hebben van tussentijds bloedverlies.
· Sommige meiden hebben na plaatsing meer last van vaginale afscheiding.
· Het verhevigt bij veel vrouwen de menstruatie, die daardoor ook pijnlijker kan zijn. Bij 10% is dit zo erg dat ze het spiraaltje later verwijderen. Het is in ieder geval geen geschikt middel als je veel last hebt van je menstruaties. Je kunt dan beter kiezen voor de pil of Mirena.
· Het spiraaltje beschermt niet tegen geslachtsziekten. Het maakt de gevolgen ervan vaak ernstiger. Heb je wisselende contacten en gebruik je geen condooms, dan is het spiraaltje een afrader.

Toegevoegd na 56 seconden:
Voordelen...
Je hoeft er niet elke dag aan te denken, zoals bij de pil. De pil kun je vergeten te slikken, maar het spiraaltje zit er voortdurend in. Dat is heel gemakkelijk.
· Als het spiraaltje is geplaatst, is het al direct betrouwbaar.
· Zodra het spiraaltje is verwijderd, kun je zwanger worden.
· Als het eenmaal is geplaatst, kan het 5 jaar of langer blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga je de voor en nadelen van mijn eigen ervaringen noemen, want op internet staat verder genoeg info.

Ik heb zowel de koper als de hormoonspiraal gehad.
De hormoonspiraal was een ramp, na een half jaar weer laten verwijderen.

Voordelen koperspiraal:
- Je hoeft nooit meer de pil te slikken
- Je krijgt weer een 'echte' cyclus
- Het is net zo betrouwbaar als de pil
- Het kan 5 tot wel 7 jaar blijven zitten
- Plaatsen en verwijderen veel minder pijnlijk dan de Mirena spiraal
- Ze zijn er in verschillende maten

Nadelen koperspiraal:
- Je bent iets langer ongesteld

Voordelen hormoonspiraal (Mirena)
- Voor mij geen!

Nadelen hormoonspiraal

- Plaatsen is behoorlijk pijnlijk
- Je wordt niet meer ongesteld en dat voelt niet goed
- Als je gevoelig bent voor hormomen dan heb je hier ook last van, je kunt net zo goed de pil slikken
- Je weet nooit goed of en hoe je cyclus verloopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt 2 spiraaltjes zoals hier al aangegeven, Mirenaspiraal met progestagene hormonen erin en het koperspiraaltje.

Voordelen Mirena:
Continu 5 jaar lang beschermd tegen zwangerschap
Relatief lagere dosering hormoon dan met de pil
Ook beschermd zijn tegen buiten-baarmoederlijke zwangerschappen.
Kleinere kans op eierstokkanker
Ander hormoon dan de pil, dus wellicht minder last van bijwerkingen.

Nadelen:
zelfde nadelen als koperspiraal
Bijwerkingen van het hormoon
Plaatsing kan pijnlijker zijn dan bij koperspiraal.

Relatief voordeel/nadeel:
Veel vrouwen krijgen geen menstruatie meer ervan, de een vindt dat prettig, de ander niet.

Voordelen koperspiraal
Wat kleiner dan Mirena
Jaar lang tegen zwangerschap beschermt
Geen bijwerkingen van hormonen, dus een gewone menstruatiecyclus met zijn up en downs

Nadelen:
Jaarlijks verwisselen
Plaatsing kan bij vrouwen die nog nooit bevallen zijn pijnlijk zijn (dit geldt ook voor Mirena).
Kans op opstijgende (sexueel overdraagbare) infecties, dus ontstekingen in de eierstokken etc.
Plaatsing moet door een arts of verpleegkundige worden verricht, dus niet door jezelf.
Kans dat de spiraal eruit komt. (niet goed geplaatst, of je baarmoeder werkt het eruit)
Beschermt niet tegen een SOA (dus een condoom kan nog steeds nodig zijn).
Kans dat je baarmoederkrampen houdt, welke pijnlijk kunnen zijn.
Je kan nog wel een buitenbaarmoederlijke zwangerschap krijgen, indien je deze krijgt kan het noodzaak zijn deze te verwijderen.