Ik wordt elke dag VOOR mijn wekker wakker, hoe kan dat?

Ik ben 17 jaar en heb een hele drukke dag. Mijn wekker staat altijd om half 7 en ik wordt altijd eerder wakker. Eerst maar een half uurtje, nu werd ik om kwart voor vijf al wakker!
Dan heb ik eerst niet in de gaten dat ik wakker ben, en opeens merk ik dat mijn ogen open zijn en baal ik weer. Ik kan dan niet meer slapen maar ben overdag doodmoe. 'S avonds ga ik normale tijd naar bed. Ook in het weekend wordt ik rond zevenen wakker. Hoe kan dit??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wekker staat te laat denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn wekker wordt nooit wakker... :-)

Het beste antwoord

De klok is verzet naar wintertijd, het kan goed zijn dat je biologische klok in de war is. Ook al slaap je niet meer, blijf 's morgens nog een uurtje liggen, zet de radio zachtjes aan en doe nog even geen licht aan. Dan rust je nog even uit ook al slaap je niet.
Grote kans dat je na een paar weken weer doorslaapt tot vlak voor je wekker afgaat.
Dat je in het weekend ook vroeg wakker wordt is je ' ingebouwde' wekker, die staat op 7 uur en houd geen rekening met het weekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat helpt, bedankt!

Andere antwoorden (3)

Ik heb precies hetzelfde gehad net nadat ik mijn eerste nachtdiensten achter de rug had. Daarna werd ik steeds heel vroeg wakker en kon ik niet meer slapen, maar was toch doodmoe overdag.

Mijn huisarts heeft me toen een slaapmiddel meegegeven, wellicht is dat ook wel iets voor jou. Dit was voor mij een tijdelijk iets, na 2 weken dit slaapmiddel gebruikt te hebben kan ik nu weer zelf beter bepalen wanneer ik wil slapen. Als ik wil kan ik nu weer gewoon een hele nacht doorslapen, wat ik voorheen echt niet kon.

Gewoon even contact met je huisarts opnemen hierover dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tags die je gebruikt zijn "moe" en "slaapproblemen". Je verhaal doet mij bij een belletje rinkelen, want ik heb dat ook gehad. Ik bleek uiteindelijk overspannen te zijn.
Mocht het zo zijn dat je hoofd vol zit met gedachten en je daar 's morgens ook mee wakker wordt, zou ik maar een keer met je dokter gaan praten. Goeie kans dat je onderweg naar een burn-out bent. Waarschijnlijk denk je dat je: "Dat zal mij toch niet gebeuren!". Ik weet wel beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik dat ook gehad maar je moet gewoon weekje/twee weekjes je wekker een half-uurtje eerder zetten zodat je eerder wakker wordt. Daarna moet je je wekker gewoon op de normale tijd zetten en zal je zien dat je waarschijnlijk gewoon optijd wakker wordt.

Hoe dat kot is simpel, je hersenen verwachten dat je elke op dezelfde tijd opstaat dus zorgen je hersenen ervoor dat je opstaat. Maar als je je wekker eerder zet (het klinkt raar) verwachten je hersenen niet dat je zo vroeg op staat.

Hou je dat een week of twee aan zullen je hersenen nooit verwachten dat je laat opstaat. Je zou dan denken dat ze gewend zijn geraakt aan het vroege maar dat maakt niks uit.