Hoe sterf je wanneer je in zee zwemt en de wal niet kan bereiken?

Iedere keer wanneer ik lees dat iemand de zee is ingesleurd vraag ik me af hoe zijn laatste uren waren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

De zwemmer raakt in paniek en zal tevergeefs de wal proberen te bereiken. Dit is zwaar uitputtend. De temperatuur van het water vormt een extra risico, daardoor kan het lichaam snel afkoelen. Dit kan kramp in ledematen veroorzaken en/of onderkoeling. Kramp kan geheel onverwachts komen opzetten en onderkoeling gaat vaak ook ongemerkt. Terug naar het strand of naar het ondiepe zwemmen is met kramp onmogelijk, met alle gevolgen van dien.

Een verdrinkingsproces duurt 3 à 5 minuten, waarvan maximaal anderhalve minuut bij bewustzijn. Na eventueel een tijd spartelen volgt de onderdompeling, waarbij de adem wordt ingehouden (duikreflex). Uiteindelijk hapt een mens automatisch naar adem als reflex, hierdoor lopen de longen vol water.

Het water in de longen wordt opgenomen in de bloedbaan, en het watervolume in het bloed neemt toe. De bloedcellen kunnen hier niet tegen en vallen uiteen waarbij het giftige kalium vrijkomt. Omdat het hart dat extra water op den duur niet meer kan rondpompen en door de kalium ontregeld raakt treedt er uiteindelijk een hartstilstand op. In ieder geval zullen de hersenen na verloop van tijd geen zuurstof meer aangeleverd krijgen, waardoor de (hersen)dood intreedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je wilt het niet meemaken neem ik aan, maar waarschijnlijk door verdrinking. Je raakt oververmoeid (kunt niet meer boven blijven) en gaat kopje onder. Misschien kun je jezelf nog een paar keer "redden." Echter als het je noodlottig wordt zul je onder gaan, niet meer boven komen en dus verdrinken/ sterven aan zuurstoftekort. Zonder bijv. een stuk wrakhout o.i.d. houd je het ook niet lang vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lichaam raakt uitgeput en je zal uiteindelijk verdrinken. Of je wordt al naar onder getrokken door de stroming, waardoor je ook verdrinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste slachtoffers sterven in zee van verdrinking door uitputting en/of onderkoeling. Zelfs goede zwemmers vinden op een gegeven moment door uitputting of onderkoeling niet voldoende kracht om zich boven te houden. Ook worden sommige mensen meegesleurd door een sterkte onderstroming, waardoor je kunt verdrinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je mazzel hebt dan verdrink je. Verdrinking is een van de meest kalme manieren om te sterven, na de aanvankelijke paniek word je namelijk, door het gebrek aan zuurstof, heel erg kalm en accepterend.

Als je pech hebt raak je gewond door een snijdend stuk rots en wordt je vervolgens opgevreten door de lokale fauna.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Klopt. Het schijnt een prettig gevoel te zijn idd. Dat laatste is inderdaad wat minder.
Onderkoeling (hypothemie) is de grootste doodsoorzaak:

Indien het menselijk lichaam begint af te koelen zal het hierop reageren door te rillen. De spieren produceren op deze manier meer warmte. Als het lichaam verder afkoelt zullen de bloedvaten van armen en benen sterk vernauwen (perifere vasoconstrictie). Het bloed wordt nu meer centraal in het lichaam (hart,longen,hersenen) vastgehouden. In dit stadium spreekt men reeds van onderkoeling en kan het slachtoffer sterven indien er geen adequate hulp geboden wordt. Armen en benen krijgen een blauw-grijze kleur. Spierkrampen treden op en er is geen enkele beweging met armen of benen meer mogelijk. In een volgend stadium zal de bloedvoorziening naar de hersenen afnemen en het slachtoffer verliest het bewustzijn. Bij een inwendige lichaamstemperatuur van 26° C treedt er een hartstilstand op en sterft de drenkeling.