Weinig tot niets ; als die angst er eenmaal is, zit die vaak behoorlijk diep. De oorzaak kan verschillend zijn ; kinderen die veel prikken hebben gehad onder het mom 'doet geen pijn hoor', wat het natuurlijk wel een beetje doet, kunnen heel bang worden van een prikje, maar vooral kinderen wiens (meestal) moeder nog veel banger is voor het prikje dan het kind zelf kunnen een soort 'prikfobie' krijgen.

En dat zijn echt niet alleen kleine kinderen ; bij het prikken vroeger viel me juist elk jaar dat de kinderen OUDER waren op dat er meer waren die echt panisch werden van het prikje.

Als je dertien bent kun je jezelf natuurlijk wel voor ogen houden dat een prikje maar heel even kort pijn doet en de pijn daarna meteen weer weg is, maar gevoel en verstand liggen met dat soort dingen nog wel eens ver uit elkaar.

Wat je hebt beste kunt proberen is jezelf zo veel mogelijk te vertellen dat het dan wel heel even zeer doet, maar meteen weer over is, dat er niks ergs gebeurt, en proberen je zo goed mogelijk te ontspannen van tevoren. Voor sommige mensen is het ook belangrijk niet naar het prikken te kijken. Uiteindelijk is het iets dat nog heel wat keren in je leven zal gebeuren, en waar je nu eenmaal niet onderuit komt. Je zult het dus zo goed en zo kwaad als het gaat een beetje volwassen moeten proberen te verdragen. Neem desnoods een vriendin of zus mee die niet bang is, maar je er ook niet mee loopt te jennen waardoor het eerder erger wordt. Niet je moeder, want die is vermoedelijk / in de meeste gevallen de oorzaak van je prikangst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doorgeven aan de ' prikker ' die zal er zeker rekening mee houden. Men kan naast praten en uitleggen evt de huid wat verdoven
Bij extreme prik angst is therapie een mogelijkheid, informatie hierover kan je krijgen bij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch ook gewoon een goed antwoord. Rare min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de arm gaat verdoven, dan moet je toch ook een prikje krijgen? Of kan dat op een andere manier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of met een zalfje
een uur van te voren emla zalf op de prikplek smeren, dan voel je de prik niet