Wat gebeurd er met het bloed dat door een bloeding in je lichaam terecht komt?

Als je door bijv. een bloeding in je longen of buikholte veel bloed verliest. Waar blijft dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat loopt dus buiten het lekkende bloedvat je lichaam in.
dit is vaak een levensbedreigende situatie!
een patient kan zoveel bloed verliezen, dat hij/zij in shock raakt. als het een grote inwendige bloeding is, is een operatie vaak noodzakelijk. tijdens de operatie wordt geprobeerd het gat in het bloedvat te dichten (een bloedende milt wordt vaak geheel verwijderd) en het vrijgekomen bloed wordt voor zover mogelijk weggezogen. wat nog overblijft, lost het lichaam vaak vanzelf op.
vaak is een bloedtransfusie nodig.
kleine inwendige bloedingen lossen zichzelf vaak op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord gonzo! Weet je ook hoe het lichaam dat bloed oplost?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bloed wordt door het lichaam afgebroken tot stoffen die via de cel-stofwisseling terug in het lichaam komen. Bij een blauwe plek (ook een bloeding) kun je dit zien aan de kleuren. De gele kleur die je na aan aantal dagen ziet is bijvoorbeeld ureum. Een afbraakproduct van rode bloedcellen. Ook de stof die de urine geel kleurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies! een blauwe plek is eigenlijk ook een kleine inwendige bloeding, waarbij je goed kunt zien hoe bloedstolling werkt en hoe je eigen lichaam dat op kan lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rete-interessant dus, zo'n blauwe plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super! Hartstikke bedankt allemaal!