Een harttransplantatie is het laatste redmiddel voor mensen met hartfalen bij wie de hartspier niet sterk genoeg meer is om de bloedsomloop voldoende in beweging te houden.

Donorharten zijn schaars en niet iedereen met ernstig hartfalen komt in aanmerking voor een harttransplantatie. De voorwaarden waaraan de ontvanger moet voldoen, zijn bedoeld om de kans te vergroten dat de ontvanger er met het donorhart weer bovenop komt. Sommige van die voorwaarden zijn medisch, maar andere meer sociaal van aard.
Een medische voorwaarde is bijvoorbeeld de bloeddruk in de longen. Is die bloeddruk erg hoog, dan zou het donorhart daar problemen mee kunnen krijgen. Een normaal donorhart is namelijk niet gewend om tegen een hoge druk op te pompen. Andere voorwaarden kunnen zijn dat er geen ernstige problemen zijn met organen zoals nieren, longen en lever.
Een voor de hand liggende sociale voorwaarde is de leeftijd van de ontvanger. In het verleden werd er in verschillende ziekenhuizen een strikte leeftijdslimiet gehanteerd, maar tegenwoordig gaat het allemaal wat soepeler. De gedachte is dat er behoorlijk wat verschil kan bestaan tussen de biologische leeftijd en de leeftijd op de kalender. Sommige ouderen met een donorhart doen het heel goed. Iemand die verslaafd is aan roken, alcohol of drugs komt niet in aanmerking voor een harttransplantatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je hart niet meer functioneert,en het echt nodig is anders niet.