Je Iris werkt scherpstellend.
Als je snel kijkt van bv de voorkant van een tafel en dan focust op de achterkant, merk je dat je ogen even nodig hebben om scherp te stellen.
Dit werkt ongeveer het zelfde als het diafragma van een fototoestel.

Tevens zorgt je Iris voor de lichtinval in je ogen klein (pupil) weinig licht naar binnen (veel zon) groot dan probeert je oog zoveel mogelijk licht te pakken ('s avonds/schemer)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De iris of regenboogvlies is het diafragma van het menselijk oog. Het is een ringvormig gepigmenteerd orgaan achter het hoornvlies dat de hoeveelheid doorgelaten licht naar het netvlies bepaalt door samentrekken van de Musculus sphincter pupillae wat leidt tot verkleining van de doorlaat-opening dus minder licht. Door aanspannen van de Musculus dilatator pupillae ontsaat vergroting van de doorlaat-opening en komt meer licht het oog bunnen.

Bij veel licht vernauwt de pupil, terwijl ze in het donker verwijdt: geneesmiddelen en verdovende middelen kunnen de pupilafmeting beïnvloeden. Bovendien veranderen de pupillen ook bij emoties (groter) of bij kijken op korte afstand (kleiner).

Toegevoegd na 46 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Iris_(anatomie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt hoor! Ik ben weer een stuk wijzer geworden!