Zitten er fouten in medicijnrollen?

Mijn oma krijgt sinds deze week haar medicatie in een medicijnrol wat heel handig is. Maar ik vraag me toch af of het wel helemaal veilig is. Wat als de apotheker bijvoorbeeld per ongeluk de machine met het verkeerde medicijn vult? Hoe controleren ze dan dat het ene witte ronde pilletje een ander wit rond pilletje moet zijn? Sommige pilletjes lijken zo erg op elkaar, dus hoe houden ze ze allemaal uit elkaar?

Ik kan ze als leek niet uit elkaar houden.

een jaar geleden
1.7K
LeonardN
een jaar geleden
Waarom zie je dat enkel als een probleem bij deze wijze van uitgifte?
Hetzelfde geldt toch voor pillen in een potje?!
Pieterke
een jaar geleden
Het vullen van de medicijnrollen wordt al het goed is door een gespecialiseerde GDV medewerker van de apotheek gedaan of door een extern bedrijf waar gespecialiseerde GDV medewerkers werken.
(GDV is geïndividualiseerde distributie vorm).
Je mag er toch vanuit gaan dat zij weten wat zij doen.
Minako
een jaar geleden
Het is gewoon wennen want als je zelf de doosjes of potjes hebt kun je het zelf nog controleren of zie je op de blister verpakking ook nog de naam en dan zie je ook meteen hoe het pilletje eruit ziet. Bij zo'n medicijnrol kan ik niet precies zien wat wat is want naast het pilletje zelf zit er verder geen specifieke informatie bij.
SentWierda
een jaar geleden
@Minako. De medicijnrol is verdeeld in dagen en de dagen zijn verdeeld in uren.
Per uur dat van toepassing is, staat vermeld hoe de medicijnen heten die dat uur dienen te worden ingenomen. In de praktijk levert dat geen problemen op.

Antwoorden (2)

Die baxter rollen worden gevuld onder toezicht van een apotheker. De medicijnen komen in normale verpakking bij de machine aan, en worden dan uitgepakt en in de machine geladen. De machine zet ze dan in de plastic rollen per innamemoment.
Daarin zitten diverse controle momenten, zodat zeker is dat de juiste dosering van het juiste medicijn op de juiste plek in de medicijnrol zit.
Het is net zo goed als wanneer je de medicijnen bij de apotheker haalt met alleen het gebruikersgemak als extra.
Het antwoord is dat er niet meer fouten in deze medicijnrollen zitten dan normaalgesproken er fouten bij medicatieverstrekking bij de apotheek voorkomen.

Een absoluut ja of nee is het niet, de wereld is niet zwart/wit en 100% foutloos bestaat niet. Het is 'nagenoeg foutloos'.
Toegevoegd op 04 oktober 2022 20:48: tekst
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
De vraag suggereert dat er mogelijk nogal eens fouten kunnen zitten in medicijnrollen (medische term: baxters). Is dat wel of niet waar dat er fouten in zitten?
Het antwoord daarop is: nee. De medicijnrollen worden met een dermate grote precisie samengesteld door een gespecialiseerd bedrijf dat het zo goed als uitgesloten is dat er fouten in voorkomen. Mochten er fouten worden geconstateerd dat moeten die onmiddellijk worden gemeld aan de apotheker.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Mijn ervaring is anders.... Het gaat niet zozeer fout in de zin dat de verkeerde medicijnen in de rol terecht komen, maar wél dat de communicatie rondom recepten tussen apotheek, huisarts en ziekenhuis nogal eens fout gaat.
Daardoor belanden medicijnen in de rol die er niet (meer) in thuis horen of ontbreken juist medicijnen. Controleer daarom altijd (!) de medicijnrollen op hun inhoud:
1) De eerste paar keer, wanneer je met die rollen begint
2) Bij veranderingen in de voorgeschreven medicijnen Als het eenmaal goed loopt... vanaf dan gaat het meestal wel goed.
LeonardN
een jaar geleden
"Het antwoord is dat er niet meer fouten in deze medicijnrollen zitten dan normaalgesproken er fouten bij medicatieverstrekking bij de apotheek voorkomen." Bron?
Ik zou zeggen dat het theoretisch eerder hoger zou liggen omdat je een extra stap introduceert.
Thecis
een jaar geleden
@LeonardN
Wel extra stappen, maar ook geautomatiseerd. Daarbij zit er ook reconciliatie aan het einde waarbij je (waar nodig) ontzettend veel kan corrigeren zodat het eindproduct goed is.
Dus zonder controles heb je gelijk, met de controlles is het dus vergelijkbaar met een normale terhandstelling.
Ja. Zoals in elk (menselijk) proces fouten voorkomen, kan dat ook bij medicijnrollen voorkomen.

https://www.parool.nl/nieuws/hoe-veilig-is-de-verpakkingsmethode-voor-medicijnen~b63db11f/
(Stuk is na te lezen als je je registreert (gratis))

"
......
De meeste apotheken bestellen de rollen bij andere apotheken die zo'n hypermodern, maar peperduur verpakkingsapparaat hebben staan. Daar worden de pillen in de rollen gestopt en met slimme software gecontroleerd.

Toch ging het mis. In Houten kregen in januari ten minste vier, maar volgens bronnen mogelijk negen patiënten bloedsuikerverlagende medicijnen in hun rol, in plaats van bloeddrukverlagende medicijnen. Een vrouw uit Houten, Anneke Dibbets (91), is aan de gevolgen overleden. De verwisseling is in de apotheek gebeurd. Wat precies de oorzaak is, wordt zowel door het Openbaar Ministerie als de Inspectie voor de Gezondheidszorg onderzocht.

Het doet wel de vraag rijzen: is gds wel veilig?

'Risicovol proces'
Volgens kenners, die gds een aanwinst noemen, zitten er wel twee zwakke plekken in het apparaat: soms schuift een pilletje onbedoeld door naar een volgend zakje. En zorgwekkender: bij het vullen van de reservoirs - wat toch mensenwerk blijft - kunnen de verkeerde medicijnen in het bakje worden gedaan. In beide gevallen zou dit aan het licht komen tijdens de nacontrole, waarbij elk zakje door een schouwmachine gefotografeerd en beoordeeld wordt. Maar niet alle apotheken die een verpakkingsmachine hebben, hebben ook een schouwmachine. Daar worden de zakjes op het oog gecontroleerd.
"
.....

"
De Inspectie noemt het een 'risicovol proces' - een fout kan immers vele slachtoffers maken - en geeft de gds-apotheken sinds 2015 een hogere prioriteit bij het toezicht. Flendrig: "Het is heel kostbaar, we zijn er veel werk aan kwijt en de vergoeding is scheef." Toch lijkt het de toekomst.

Onderzoekers aan de Radboud Universiteit Nijmegen bekeken wat er aan meldingen binnenkomt bij de Centrale Medicatie-incidenten Registratie over missers met gds. De conclusie: in ruim een jaar (vanaf januari 2012) zijn 268 incidenten met een gds gemeld (1,8 procent van alle meldingen).

De meeste fouten (44 procent) werden gemaakt bij het invoeren van de medicatieopdracht in het systeem, bij 19 procent ging het mis bij het vullen van de zakjes. Maar de algehele conclusie luidt toch wel dat, hoewel het opletten geblazen is, de gds bijdraagt aan veiligheid en medicatietrouw.
"
Toegevoegd op 05 oktober 2022 16:21: bron
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
"Maar ik vraag me toch af of het wel helemaal veilig is."
Niks is helemaal veilig, maar een groter probleem dan dat er een verkeerde pil in zou zitten, is het stelselmatig niet innemen van medicatie. Zelfde bron:
"
Heel veel mensen nemen hun medicijnen niet goed in. Afgelopen weekend werd dat nog eens duidelijk in het verkenningsrapport Therapietrouw van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: bijna een derde van de patiënten volgt een medisch advies slecht op. Bij complexe medicatie of een behandeling van een chronische ziekte loopt dat zelfs op tot de helft van de patiënten. De gevolgen zijn enorm. Ter illustratie: onderzoekers schatten dat het aantal mensen met hart- en vaatziekten dat overlijdt vanwege therapieontrouw, drie keer zo hoog is als het aantal verkeersdoden (621 in 2015). Geen wonder dus dat er hard wordt gezocht naar een manier om mensen hun pillen goed in te laten nemen.
" Medicijnrollen helpen daar bij.