hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet teveel afval?

Sinds maandag grieperig en absoluut geen trek in eten. Werk natuurlijk wel wat naar binnen omdat het anders ook niet goed is, alle 3 de maaltijden op 1 dag, maar erg veel komt er toch niet binnen. Het is dus logisch dat ik afgevallen ben.
Nu weeg ik al niet zo veel (kilo of 55 voor 1.72 m), dus veel meer kan er echt niet van af. Iemand tips om toch wat op gewicht te blijven? Suiker is niet mogelijk trouwens

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is dat hetgeen er bij een griepje af is gegaan, snel weer eraan zit als je weer opgeknapt bent en normaal gaat eten.
Ik zou deze dagen dus gewoon naar je lichaam luisteren, eerlijk gezegd ;)
Niet echt een antwoord op je vraag, vandaar in een reactie.
Beterschap ermee.

Antwoorden (7)

Bouillon houdt vocht vast. Probeer bananen en beschuit te eten.

Toegevoegd na 17 seconden:
en bouillon te drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, ik ga het proberen! +je
Probeer het eten iets te verdelen over de dag, je kunt beter 10x wat kleine porties naar binnen werken dan 3 keer veel.
Ook dingen als bouillon peppen je op en daar kun je altijd wat groente of gehakt door doen.
Beterschap ermee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heeeel herkenbaar hoor, ben zelf ook dun en niet goed in eten als ik ziek ben.
Dus ik probeer het ook op deze manier als het kan, je valt heus wel wat af, maar toch minder snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt! zal je tips opvolgen, boullion hebben we wel in huis, moet lukken. +je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan en het gaat je lukken!
Witte rijst met een klontje roomboter erdoor geroerd eten. (En bruine suiker, maar dat kan voor jou blijkbaar niet). Als je dat lekker vindt is pap ook goeie vulling. Havermoutpap vooral, griesmeelpap, of gewoon Brinta. Sinaasappelsap met vruchtvlees drinken. Yoghurt met banaan als toetje.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, bedankt voor het meedenken!
Zout houd veel vocht vast dus wat ik ermee bedoel is dat je het best ook een beetje zout kunt krijgen(niet te veel natuurlijk dat is weer slecht)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is eigenlijk vrij simpel. Eet gewoon dat waar je toevallig zin in hebt, want dan is de kans dat het je smaakt het grootste. Neem bijvoorbeeld soep, Eet gewoon dat waar je toevallig zin in hebt, want dan is de kans dat het je smaakt het grootste. Neem bijvoorbeeld soep, studentenhaver, fruit, allemaal dingen die je gemakkelijk weg krijgt. Misschien heb je meer zin in een beschuitje met kaas of met smeerkaas. Probeer lichte dingen, dus die niet zo zwaar op je maag liggen, maar eet vooral waar je zin in hebt. Beterschap :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste gevaar van afvallen bij koorts en ziekte is niet eens zozeer vetverlies maar vooral de veel snellere afbraak van spierweefsel als het allemaal wat langer gaat duren dan een enkele dag. Zorg dus niet alleen dat je voldoende calorieën binnenkrijgt maar dat die ook voldoende eiwitten bevatten. Complicatie daarbij is dat er bij weinig eetlust al gauw een weerzin tegen eiwitrijk voedsel ontstaat. Echter, een stukje vis of niet al te vette vleeswaren moeten niet al te veel problemen opleveren en zeker als het je lukt om per etmaal één of twee eitjes te eten, in wat voor vorm dan ook, dan zit je wat eiwitten betreft wel goed. In vloeibare vorm is soep met balletjes een alternatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je niet te veel zorgen. Het is normaal om tijdens ziekte iets af te vallen, en het lichaam zal er zelf wel voor zorgen dat dat niet de spuigaten uitloopt. Als het een gewoon griepje is, en niet iets echt ernstigs. In het laatste geval moet je je natuurlijk bij een arts vervoegen. Van een gewoon 'alledaags' griepje zal je geen blijvende schade oplopen, wat je afvalt is er in een paar dagen weer bij als je weer beter bent. Als je toch iets wil doen, kies dan voor aansterkende produkten met veel calorieen en veel eiwit. O.a Fortimel is hiervan een voorbeeld. Maar nogmaals: als het binnen een week weer over is, is dat niet echt nodig!