Hoe kom ik van mijn schuldgevoel af als ik wel nee heb durven zeggen?

Ik kan wel nee zeggen. Ik durf wel nee te zeggen. Ik ben redelijk assertief en ik kan goed achter mijn nee staan.
Ik kan het voor mijzelf goed uitleggen en ik vind dat ik redelijk ben en mij niet schuldig hoef te voelen.
Toch, voel ik mij rot als merk dat de ander pijn voelt door mijn nee. (teleurstelling, verontwaardiging, verdriet)

Wie heeft tips om de volgende stap in assertief zijn/bij nee zeggen, te nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dit is gewoon ZO menselijk.

Ik heb het precies zo. Als ik iets echt niet wil (of ik kan niet) zeg ik nee en vind dat ECHT een terechte beslissing.

toch knaagt er iets.

Wat mij helpt is hetvolgende: ik heb eens nee gezegd op een vraag van iemand omdat als ik wel ja had gezegd ik iemand ANDERS had gekwetst. Dus ik had eigenlijk geen keus. Nou ja, ik had natuurlijk een keus, kwets ik persoon 1 of persoon 2 (bah bah bah).

Toen ik me later toch zo voelde wat jij denk ik "schuldig" noemde (voelt voor mij ook zo hoor) realiseerde ik me dat dit eigenlijk geen schuldgevoel is.

Eigenlijk baal je ZELF gewoon omdat je het niet IEDEREEN naar de zin kan maken. Als ik me dat realiseer en erachteraan denk dat het een illusie is dat wel te willen en dat het me eigenlijk ook te ver gaat ALTIJD IEDEREEN het naar de zin te moeten maken is dat gevoel "ineens" weg.
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw! Dat gevoel ineens weg! Dat moet ik hebben.
Ik neem het meteen van je aan. Ga het proberen.

Andere antwoorden (2)

Soms is een Nee geen slecht antwoord.

Even wat uitleg:
Als een goede vriend je vraagt of je hem wilt helpen en je nee zegt ligt het aan de reden of je je schuldig zou moeten voelen.
Als je dit zegt omdat je er geen zin in hebt, zou je je in mijn ogen schuldig moeten voelen. Je vriend helpt je immers ook altijd (terwijl hij er geen zin in heeft).
Als je dit zegt omdat je ECHT niet kunt, hoef je je niet schuldig te voelen.

Ander voorbeeld:
Stel je hebt een kind en dat vraagt om een lollie: Je zegt oke dat is goed.

Als de lolly op is vraagt je kind er nog een, je zegt dan: Nee, je hebt er net een gehad. Dan heb je een goede reden om nee te zeggen. Je kind zal misschien toch teleurgesteld zijn, maar dat hoort ook bij het leven. Je kunt niet iedereen altijd hun zin geven.

Denk gewoon goed na of nee het goede antwoord was en dat je het reeel was dat je gaf. Dan zul je zien dat je het vaak genoeg terecht zegt en er geen reden is je schuldig te voelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar als ik een eerlijk nee geef en mijzelf daarbij nog recht in de ogen kan kijken, vraagt de persoon waarom dan niet? Dat leg ik dan uit maar die persoon zegt dan, nou, ik snap het niet hoor! Jij doet altijd zo moeilijk.
De volgende stap is je niet laten manipuleren door een ander. Als jij achter je "nee" staat (en uiteraard de ander daarmee niet heftig en levensgevaarlijk benadeelt), dan is het aan de ander, wat die ermee doet.
Dat is zijn/haar verantwoording en niet de jouwe.
Zodra je dat inziet ben je van dat schuldgevoel af.
Het grappige is, dat anderen je dan ook niet meer proberen te manipuleren!