Welke bloedgroep is de universele donor en welke de acceptor?

En hoe zit dat dan? Want ik snap er echt niks van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.6K

Antwoorden (3)

Bloedgroep O

Toegevoegd na 1 minuut:
Excuses, AB

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik begreep je vraag denk ik verkeerd en zal het even uitleggen. *verward*

Bloedgroep O is de universele DONOR
Bloedgroep AB is de universele ONTVANGER

Nog even een extra link erbij gedaan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hierbij is trouwens geen rekening gehouden met Rhesus positief/negatief!

Op de onderstaande links kun je hier alles over vinden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat ontvanger of acceptor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Netjes beantwoord....aanvulling wat rhesus betreft: Rhesus negatief mag WEL naar rhesus positief gedoneerd worden, omgekeerd niet. De O rhesus negatief is dus universele donor, de ab rhesus positief de universele ontvanger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, was het verhaal met rhesus even kwijt. Weet dat het gevonden is bij zwangere vrouwen (2e kind)
Universele bloeddonor is: O

O bevat beide agglutinines, maar is universele donor omdat het geen agglutinogenen op de membraan bevat waartegen de respectievelijke agglutinines zich kunnen richten.

vragen altijd in de vorm mag .... bloed geven aan ... + verklaring

A aan O : Nee A+anti a en b = agglutinatie
O aan A : ja O + anti b = geen agglutinatie
Ab aan A : nee AB + anti b = agglutinatie
A aan AB : ja A + geen antistoffen = geen agglutinatie
b aan a : nee b + anti b = agglutinatie
O aan B : ja O + anti A = geen agglutinatie
A aan A : ja A + anti B = geen agglutinatie
AB aan B : nee AB + anti A = agglutinatie

mag ik (O) bloed geven aan AB : ja O + geen antistoffen = geen agglutinatie

het zijn altijd de ANTIGENEN van de donor die samenklonteren met de ANTISTOFFEN van de acceptor

Toegevoegd na 2 minuten:
Universele bloedacceptor is: AB

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit alles uitgaande van het ABO-systeem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ultieme universele DONOR heeft bloedgroep 0-
Geen A, geen B, geen resusfactor. En die mag dus ook zelf ALLEEN MAAR 0- ontvangen. Net als ieder ander. Ze zijn dan ook vooral geliefd als volbloeddonor, en liever niet voor plasma.

De universele ONTVANGER is de persoon die ALLE eiwitten heeft ; A, B en de resustactor. Iemand met AB+ mag dus alle smaken (A, B, AB, + of -) ontvangen. Maar ook uitsluitend aan iemand met AB+ geven, en dat is vrij zelfzaam. Als volbloeddonor zijn ze dus niet zo veelgevraagd, maar uitstekende plasma-donoren.