Waar komt het "zin hebben in iets" of "geen zin hebben in iets" vandaan?

Ik heb namelijk vaker geen zin in iets dan wel, terwijl ik het wel wil doen. Ik vroeg me dus af of dit iets met je hersenen te maken had, dus of er een stof vrijkomt of zoiets dergelijks dat ervoor zorgt dat je geen zin hebt om het te doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het kan zijn dat je geen zin hebt om iets te gaan doen, omdat je graag wil blijven in de prettige en bekende situatie waar je op dat moment bent . Je moet jezelf er dan toe aansporen om het toch te gaan doen. Je weet dat je het leuk zal vinden als je er eenmaal bent of het eenmaal aan het doen bent.

Bij jonge kinderen zie je dit nog duidelijker. Eerst willen ze niet naar het kinderdagverblijf, omdat ze bij hun ouders willen blijven. Later willen ze juist niet naar huis, omdat ze op het kinderdagverblijf zo leuk aan het spelen zijn. Op allebei de locaties voelen ze zich fijn. Ze willen graag blijven op de plek waar ze zich fijn voelen.

Mogelijk is dit het verschil tussen je gevoel dat zegt "blijf hier want hier is het fijn" en je verstand dat zegt "ga nu iets anders doen want je weet dat je het leuk zal vinden". (Dit is mijn idee. Ik ken hier geen theorie over.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het er met je eens denk ik, dat het gewoon een veiligheidsgevoel is wat ik dus heb, waardoor ik niet uit die zone wil.. aan de andere kant weet ik niet wat de andere kant mij voor leuke, nieuwe mooie dingen brengt..waardoor ik daar niet heen wil, terwijl het misschien nog beter is... doet me denken aan "het leven voor de hiernamaals vs. leven voor de dag". leven voor hiernamaals is niet veilig, sober, maar brengt misschien wel veiligheid is betere plek, terwijl leven voor de dag veilig is etc. interessant...

Andere antwoorden (2)

Naar mijn idee komt het wel of geen zin hebben in iets uit je brein vandaan ;-)
Je gedachten, je gevoelens, je ervaringen, je motivatie, je bewuste, je onbewuste: JIJ bepaalt, of je wel of geen zin hebt in iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De persoon bepaalt 't