Wat verwacht je van een dokter?

1 dat hij je zo snel mogelijk je van de klacht afhelpt.
2 Dat hij de oorzaak opzoekt van je klacht.
3 Dat hij je hollistisch onderzoekt.

Wat vindt je daarvan de voor en nadelen.

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik kan geen beste antwoord geven deze keer, dan zou ik andere te kort doen, die ook een pima antwoord hebben gegeven. Allen bedankt voor julli inbreng!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (17)

Een goede diagnose is het belangrijkst en meteen het moeilijkste deel van zijn baan.
14 jaar geleden
ik verwacht van een doktor dat hij zijn werk doet ,dus dat hij uitzoekt wat ik heb en waardoor dat komt en vervolgens met een remedie komt. En verder geen hocus pocus met allerlei alternatieven ik wil zo snel mogelijk een oplossing .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hij/zij alle mogelijk oorzaken (de waarschijnlijkste eerst natuurlijk) van mijn probleem onderzoekt. Helaas blijkt dat tot nu toe een utopie....

En daarna dat hij/zij oplossingen weet/opzoekt en daarvan ook de voor- en nadelen kan vertellen.
En me daarna eventueel geneesmiddel voorschrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwacht alle drie de opties eigenlijk...
Ik wil er én zo snel mogelijk vanaf én dat hij de oorzaak opzoekt én me meteen holistisch onderzoekt...

Ik zie alleen maar voordelen en geen nadelen, hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mijn huidige dokter verwacht ik het volgende:
Dat ik standaard minimaal 10 minuten moet wachten in de wachtkamer
Dat hij amper opkijkt als ik binnenkom.
Dat hij probeert me binnen vijf minuten weer te laten wieberen.

Helaas komt deze verwachting vaak uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Droevig maar waar.
+1
Ik verwacht van een dokter dat hij goed luistert en de tijd neemt om het probleem waarvoor ik kom goed in kaart te brengen.
Daarna vind ik het fijn als hij / zij me betrekt in de conclusie en de te volgen remedie. Symptoombestrijdend is prettig en liefst ben ik ook van de onderliggende oorzaak af. Anders blijft het maar gesukkel.
Alle drie de opties dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deskundigheid, betrouwbaar en integer.
Bereidt goed, heel goed naar zijn patiënt te luisteren en echt de tijd voor hem te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwacht dat de dokter wat meer tijd voor me neemt,volgens mij hebben ze je het liefst zo snel mogelijk weer buiten de deur,als je net zit.natuurlijk wil ik zo snel mogelijk van mijn klacht af als ik er kom,en de oorzaak als die niet zichtbaar is,dan kan hij dat een twee drie ook niet oplossen,en dat verlang ik ook niet,maar wat meer aandacht voor een patient,zou ik wel op prijs stellen,alhoewel ik snap dat ze ook onder tijdsdruk werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bij een alternatieve arts komt dan duurt vaak het eerste consult 1 uur!!!!!!!!
Je weet niet wat je overkomt!!!
+1
Ondertussen verwacht ik dat wat voor dokter dan ook me doorstuurt naar een andere kerel om te kijken of die wel weet wat het is.
Lang leve obscure klachten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwacht iets wat ik blijkbaar niet had mogen verwachten:
- serieus genomen worden
- klachten serieus genomen worden
- lichamelijk onderzoek
- als er iets duidelijk 'goed' mis is (als in bloed overgeven of op de een op andere dag verlamd raken) dat het niet op de psychische hoop wordt geschoven ("het is gewoon stress").

Maar misschien had ik wel gewoon een hele slechte arts.
Ik verwacht nu minder; niets. Dan kan het niet meer tegenvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zeer droevig en waar verhaal.
Ik hoor dit zo veel!!
+1 helpt een beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas...het gebeurt veel. Dan zou je toch denken dat de artsen ervan leren, maar ze blijven maar dezelfde fouten maken.
Nu denk ik wel dat mijn geval niet erg vaak voorkomt, ik heb wel erg rare dingen met artsen meegemaakt (bijv. een arts die net op het moment dat ik binnenkwam uit het raam wilde springen...dat we 1 hoog zaten dacht hij zeker even niet aan), maar ik vind sowieso dat artsen eens moeten leren dat ze niet eenvoudigweg alles psychisch kunnen noemen. En zeker niet naar gemiddelden of percentages moeten kijken. Daar zijn statistici voor. Hoe vaak ik wel niet gehoord heb, daar testen we nog even niet op hoor, dat is zo zeldzaam! Of: mensen van jouw leeftijd hebben dat bijna nooit.
Dat ze een witte doktersjas draagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste taak van een huisarts is om tijd te winnen. 95% van de klachten worden opgelost met de opmerking 'kijk het nog twee weken aan, als het dan nog zo is of als het verergert, kom dan terug'.

Dat is dus precies wat ik NIET wil, want ik kom pas naar de huisarts als dat nodig is.

Ik vraag van de arts een diagnose en een behandelplan. Bij een diagnose hoort een oorzaak, bij een behandelplan hoort dat hij me van mijn klacht afhelpt (indien mogelijk). Het is een onderdeel van het vakmanschap van de arts om het totaal te beoordelen en niet alleen maar 'klacht', geen symptoombestrijding dus.
14 jaar geleden
Mijn eerste indruk van doktoren is: als ik zelf al niet weet wat er aan de hand is, hoe kan de dokter het dan weten?

Maar goed, wat ik verwacht van een dokter: dat hij serieus naar mij luistert en mij niet meteen in een standaardhokje duwt. Hij mag me best in een standaardhokje duwen, maar dan graag met uitleg, en dus in overleg - goede kans dat hij dan wel gelijk heeft, en dan zal ik dat accepteren. Uitleg vind ik dus belangrijk.

Sowieso, of het nu standaard is of niet, ik wil niet alleen een behandeling, ik wil vooral uitleg. Ik wil weten wat de arts denkt dat ik heb, en hoe hij denkt te gaan behandelen. Ik zeg er altijd zelf bij dat ik *geen* behandeling wens als de klacht ook zonder behandeling zal verdwijnen.

Het klinkt vreemd, maar als het enigzins kan wil ik dat de arts of niets doet, of aan symptoombestrijding doet. De symptomen zijn namelijk waar ik last van heb. Ik wil niet dat de arts de oorzaak gaat aanpakken. Als de oorzaak wordt behandeld, hoeft mijn lichaam dat zelf niet meer te doen, en zal het lichaam slap worden. Als de arts ofwel niets doet, ofwel de symptomen behandelt zodat ik bijvoorbeeld weer lekker kan slapen, dan is het lichaam gedwongen zelf de oorzaak aan te pakken. Het lichaam zal dan een volgende keer sterker staan als zich een probleem voordoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwacht (en krijg dat gelukkig ook) dat mijn artsen holistisch naar mij kijken vanuit hun eigen specialisatie. Dat de verschillende disciplines met elkaar contact hebben over mij als patient en als persoon. Dat de juiste medicatie en behandeling wordt gekozen, geprobeerd en bijgesteld.

En dat ik ze altijd mag bellen als ik ergens een vraag over heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En werkt het ook zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben nu ruim 2 jaar ziek, en heb alleen maar lof voor de artsen. Misschien krijg ik zoveel aandacht omdat ik een uitzonderlijk geval, een leuk studie object ben, of gewoon omdat ik zo mooi ben ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ider geval heb je een mooi karakter.
Als ik naar de dokter ga, vraag ik aandacht.
Ik verwacht dus dat hij me aandacht geeft

Hij moet zoeken naar de oorzaak van de klachten en dat er misschien medicijnen voor zijn.
Maar of hij de werkelijke oorzaak zal hij gaan vinden is de vraag, want de westerse geneeskunde is meer gefocussed op symptomen. Dus ook de oorzaak wordt gezocht aan de hand van symptomen.
Er wordt gezocht naar 1 oorzaak. Niet naar meerdere oorzaken die bij elkaar de klachten veroorzaken.

Ik verwacht niet veel meer van een dokter. Maar voor een nieuw probleem "moet" je toch weer eerst door die westerse molen. Alleen maar om je omgeving gerust te stellen dat je "alles" hebt geprobeerd.
Toch moet je voorzichtig zijn, want de westerse methoden kunnen wel dingen oplossen die alternatieven niet kunnen oplossen.
En omgekeerd ook.
Dus beide methoden zijn nodig omdat je van te voren nog niet weet wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar antwoord +1
Ik vind het belangrijk dat hij kalm blijft en me de waarheid verteld. Je hebt er niet zoveel aan als je ziek ben en je dokter zegt; "Het is maar gewoon een griepje." als je de volgende dag niet meer wakker wordt omdat het eigenlijk kanker was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat deze mij serieus neemt
en aldus bejegend
samen met mij een oplossing/behandeling zoekt
die bij mijn persoon past
en mij eventueel doorverwijst zo nodig