Is er iets mis met mijn lichaamsverhouding?

ik heb een dun en mager bovenlichaam en een fors onderlichaam

Weet iemand hoe dat kan en wat ik eraan kan doen?

Hier is wat info:
jongen van 15 jaar, weeg 60kg en 180cm lang. Sport beweeg en eet genoeg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de BMI-index heb je behoorlijk ondergewicht.
Lijkt mij dat het met dat forse onderlichaam wel meevalt en dat er niets mis is met je lichaamsverhouding,eerder met je zelfbeeld van jouw lichaam.
Dat lijkt mij heel goed mogelijk,ik heb zelf dat probleem( als Anorexia-patiënt) en jongens hebben dat tegenwoordig ook steeds vaker.
Ik hoop dat ik het mis heb,en het is goed bedoelt hoor.
Ritsuka
12 jaar geleden
60 kilo is inderdaad een beetje aan de lichte kant.
Ik zou het geen behoorlijk ondergewicht noemen, jongens van die leeftijd zijn wel vaker wat slanker.

Antwoorden (3)

Nee, er is niets mis met je lichaamsverhouding. Iedereen heeft een andere vorm/vetverdeling, en jij valt in de categorie 'peervormig'. Deze vorm zal waarschijnlijk de komende jaren enigszins rechttrekken. Je zit nog in de puberteit; je schouders zullen zeker nog in de breedte groeien. Als je er nu iets aan wilt doen, kun je je bovenlichaam trainen. Doordat je je spieren traint, wordt je breder en valt de peervorm dus minder op.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je bent trouwens behoorlijk licht voor je lengte. Waarschijnlijk komt je 'forse onderlichaam' voornamelijk door spieren (voetbal je?). Door iets aan te komen zal je bovenlichaam in verhouding met je onderlichaam breder worden. In combinatie met de eerdergenoemde training van je bovenlichaam zal de peervorm al snel een stuk minder duidelijk worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je 60 kilo weegt zal dat forse onderlichaam wel meevallen, maar als jij ermee zit, je kunt oefeningen doen zodat je bovenlijf wat breder wordt, dan is de boel beter in verhouding, ga eens naar een sportschool en laat je daar adviseren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je het omschrijft lijkt mij dat er niets mis mee is! Je bent vrij licht voor je lengte, maar dat is ook deels de leeftijd.
Verder heeft iedereen weer een andere bouw. Een bredere onderkant dan de bovenkant is niet erg. Ik heb ook vaak small van shirts en een large als het gaat om broeken e.d.
Als je er erg mee zit kun je het natuurlijk altijd eens aan je huisarts vragen, wellicht kan hij je verder helpen/geruststellen