Kan stress ziektes veroorzaken ??? Dat hoor je vaak zeggen maar is dat weleens onderzocht???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt van stress wel kramp in je vraagteken-vinger krijgen.

Antwoorden (4)

Ja, volgens onderstaande bron

Quote:

In 1967 publiceerden de onderzoekers Holmes en Rahe een opzienbarend onderzoek in het vakblad Journal of Psychosomatic Research.

Het duo bestudeerde duizenden ziektegeschiedenissen en stelde vervolgens een lijst met 43 meer of minder ingrijpende life events samen. Aan de gebeurtenis 'trouwen' werd de arbitraire stressscore van 50 toegekend - op een schaal van 1 tot 100. Vervolgens werd 400 mannen en vrouwen gevraagd de rest van de items te vergelijken met die gebeurtenis en te scoren op de stressschaal. Hadden ze na de gebeurtenis meer of minder tijd nodig om zich aan te passen? Was het ingrijpender of niet?

De gemiddelde stressscores werden verwerkt in de zogenoemde Social Readjustment Rating Scale (SRRS) (zie de tabel hieronder).

-----> De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat een hoge individuele score (minimaal 300 punten in twee jaar tijd) vaak samenhangt met _ziekte_, psychologische problemen, verkeersongelukken en sportongevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja uiteraard. Ik denk zelfs dat stress een van de grootste 'ziektebronnen' is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,dat klopt er bestaan 'Stress gerelateerde ziekten'.
Ziektes die ( deels ) veroorzaakt worden door stress.
Er wordt zelf's beweert dat er bepaalde vormen van kanker zijn waarbij stress een rol kan
spelen bij het onstaan ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stress is een ruim begrip. Het kan staan voor psychische spanningen, die inderdaad lichamelijke ziektes kunnen veroorzaken, zoals hoge bloeddruk, hartziekte en diabetes maar omgekeerd bestaat er ook zoiets als lichamelijke stress door bijvoorbeeld een operatie. Stress is de cholesterolverhogende factor bij uitstek, domweg omdat er bij stress cortisol, het stresshormoon, nodig is om die stress te lijf te gaan. Je kunt dus zeggen dat stress ziekten veroorzaakt maar net zo goed dat ziekten stress veroorzaken. Er is wel onderzoek naar gedaan maar niet naar stress in het algemeen omdat het zo'n ruim en veelomvattend begrip is. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die stelselmatig overwerken tegenover vergelijkbare werknemers die dat nooit doen en dergelijke ietwat nader gepreciseerde onderzoeken.