met autisme iemand ander troosten is best lastig, hoe doen jullie dat? hebben julie tips...

Ik heb autisme, sociale vaardigheden is dan ook niet mijn sterkste kant, toch wil ik mij daar in geen verdiepen, leerpunten opnemen die voor mijn toepasbaar zijn... wellicht zijn er meer mensen die die probleem ondervinden. Ik lees graag uw berichten hier op de site

groet, R (50j)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit een super goeie vraag.
Voor mij moeilijk te beantwoorden omdat het echt een individuele vraag is en ik verder niet op de hoogte ben van een aantal factoren van jou als persoon.
Vanuit mijn werk heb ik er veel mee te maken,maar als 3 autisten me die vraag zouden stellen, zou ik ze alle drie een ander advies geven, afgestemd op hun persoon en kunnen.
Er is veel onderzoek naar gedaan en nog steeds worden die dan weer deels tegengesproken door andere onderzoekers.
Om iemand te kunnen troosten heb je een empathisch ( inlevings) vermogen nodig waarvan men heel lang dacht dat Autisten dat niet bezitten. Dit klopt soms maar vaak ook niet.
Bekijk deze link eens, ik denk dat het je zal boeien.http://www.kennislink.nl/publicaties/de-autismeparadox-wel-gevoelig-maar-niet-empathisch
Ritsuka
12 jaar geleden
Goeie vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De link nogmaals zodat je er op kunt klikken.
http://www.kennislink.nl/publicaties/de-autismeparadox-wel-gevoelig-maar-niet-empathisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie vraag! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd + ! Ik ken wel iemand die dat ook heeft en volwassen is, met wie ik je eventueel wel in contact kan brengen. Laat maar weten of je dat ziet zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de antwoorden hieronder prachtig, dus heb er niks aan toe te voegen, maar wil je wel even zeggen dat ik dit een mooie vraag vind!
Dikke plus!
PS ik heb een autistische ex en die kon mij heel goed troosten. Wel was het zo dat ze mij dan soms 'mechanische' vragen stelde. Dit had ik liever niet, ik wilde gewoon een arm om me heen.
Ik zei het dan ook eerlijk dat ik die vragen niet wilde.
Ik denk dus ook dat duidelijk zijn over je autisme een goed punt is, als mensen dit van je weten dan zijn ze best bereid om je te eerlijk te zeggen wat wel goed werkt en wat niet.

Het beste antwoord

Ten eerste vind ik het ontzettend knap dat je deze vraag stelt. Troosten hoe doe je dat, sla eens een arm om een verdrietig persoon heen. Vertel hem/haar dat je niet weet wat je moet zeggen maar dat je eea echt heel erg vind wat er gebeurt is. Ga samen zitten met de armen om haar/hem heen, en zeg gewoon niets. Probeer het eens. Je zult jezelf troostvaardigheden (vreemd woord) aanleren.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik vind het zeker een compliment waard dat je deze vraag stelt, kan me voorstellen dat het je bezig houdt. Het is belangrijk dat je bepaalde emoties herkent bij een ander. Dat je ziet als iemand bv. verdrietig, boos, teleurgesteld, blij of ziek is. Als je t lastig vind ze te herkennen kun je het beste om bevestiging vragen. Vraag aan die persoon of je gevoel klopt dat er emoties spelen bij die ander. Probeer te leren hoeveel verschillende emoties er zijn. Hier heb je ook handige hulpmiddelen voor als emotiekaartjes. Deze kun je ook voor leggen aan iemand zodat ze je duidelijk kunnen maken hoe ze zich voelen. Je kunt ze zelf ook aan een ander laten zien om te laten zien hoe jij je voelt. Verdiep je in emoties. Bedenk voor jezelf dat troosten fijn is. Het is fijn als er naar je verhaal wordt geluisterd. Het is fijn als je je gevoel kunt uiten. Je hoeft niets op te lossen voor die ander, luisteren is voldoende. Als je lijfelijk contact lastig vind, maar toch wilt troosten, kun je dat benoemen 'ik wil geen arm om je heen slaan, maar je wel troosten door naar je te luisteren of naast je te zitten'. Je kunt ook voorbeelden gebruiken om iemand te troosten, bv een kaart waarop staat 'ik wil je troosten' die je iemand geeft. Of een knuffelbeer die je ervoor gebruikt. Ik noem maar wat voorbeelden. Succes! Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind je antwoord mooi verwoord. Ik kan me er deels in vinden al is het ook afhankelijk van welke persoon hij wil troosten. Iemand die "gezond"is en verdrietig, zit waarschijnlijk niet op kaartjes te wachten waarop emoties zijn afgebeeld en kunnen daar geagiteerd op reageren wat de vraagsteller nog onzekerder zal maken.
Verder geef je ook heel goed aan op welke manier hij verbaal zijn bedoeling en emotie netjes kan weergeven naar de andere persoon.
Ik vind dit dan ook een hele moeilijke vraag om een goed antwoord op te geven omdat daarvoor eerst bekend moet zijn welke kwaliteiten en beperkingen de vraagsteller heeft zodat je vanuit dat perspectief het juiste advies kunt geven.
Wel heb ik een vermoeden dat je ook iets in de zorg doet, klopt dat?
+ voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk inderdaad met mensen die ass hebben, verder is ieder mens uniek in zijn soort in mijn beleving en hangt alles samen met de situatie en de individualiteit van een persoon. Mijn aanname was dat de vraagsteller vooral mensen in zijn directe omgeving troost wil bieden, dit zijn mensen die ook deze persoon kennen, waarschijnlijk weten hoe deze persoon in het leven staat en daarbij dan begrip zal hebben voor zijn/haar manier van troosten. Dank je wel ook voor je reactie, ook ik leer hier graag van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had al het idee inderdaad dat je daar vanuit ging en je advies op lotgenoten gebaseerd was. Vanuit dat standpunt was het ook een heel goed antwoord. Ik had het idee dat er niet alleen van lotgenoten werd uitgegaan, vandaar mijn reactie om verwarring te voorkomen bij de vraagsteller :-)
Ik herkende wel de kwaliteit in je antwoord vandaar de verdiende + :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zeker ook weer wat opgestoken van jouw antwoord op de vraag van de vraagsteller, het is me helder dat je weet waar je over praat, erg prettig, ook bedankt daarvoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het mooie van ons werk, we blijven leren van elkaar en handelingen daardoor steeds beter afstemmen op de cliënt :-)
Ik vind het leren en blijven ontwikkelen daarin ook een heel fijn gevoel geven. Je voelt wanneer je groeit en het idee dat je daarmee nog meer kwaliteit ontwikkelt en daardoor nog meer kunt betekenen voor de cliënt geeft enorme voldoening. Ik herken in jou een gelijkwaardig gevoel en dat getuigt van kwaliteit.
Zulke mensen heb ik graag in mijn team :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik, als niet (meer) werkende in de zorg, maar wel als ervarings"deskundige" (ahum) wat aan jullie beide vragen? Zo niet, dan gewoon geen antwoord geven hahahaha. Praten jullie dan nooit met mensen die leven met mensen met ASS? Ik denk dan met name aan ouders/verzorgers? Vaak hebben juist die mensen een grote bron van kennis uit de praktijk van alledag. Wel specifiek betreffende hun eigen kind, maar toch...
Wat ik merk als moeder van een zoon met ASS is, dat deskundigen heel veel kennis hebben, maar ook veel niet. Dat klinkt heel dubbel natuurlijk, maar ik bedoel: meer parate kennis uit de boeken, en vaak minder uit de praktijk.
Waarmee ik trouwens absoluut niet wil zeggen de wijsheid in pacht te hebben, zeer verre van zelfs!!! Klinkt zo over het paard getild anders, dus vandaar de snelle toevoeging :-))) Ik heb ontzettend veel gehad aan de deskundigen en nog steeds, maar ook van andere ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens Wendy, er is veel kennis maar ook veel die de kennis niet hebben. Ik werk op een woongroep waar ook mensen met autisme wonen die ik dus dagelijks begeleid, vandaar ook dat ik zei dat het een individuele vraag is waarbij alleen een individueel gericht antwoord past die nu dan ook moeilijk te geven is.
Daarnaast werk ik veel op crisis plaatsingen waarbij ik mensen 1 op 1 begeleiding geef voor een bepaalde periode dat ze op de crisis plaatsing zitten. Hier zitten ook autisten tussen maar ook mensen met andere diagnoses.
Ik spreek ook veel met ouders al is het bij ons vaak zo dat de ouders van ons leren, gezien ze bij ons intern wonen en de ouders af en toe op bezoek komen.
Het voordeel is dan weer dat je met een heel team werkt waarin iedereen zijn eigen visie kan inbrengen waardoor je gezamenlijk tot de beste conclusie komt die ook telkens opnieuw geëvalueerd wordt en dus telkens bijgeschaafd of aangepast kan worden bij nieuwe ontwikkelingen/ inzichten die de ondersteuning van de cliënt ten goede komt.
Mijn doelgroep is voornamelijk mensen met een zzp 7 score die zeer moeilijk verstaanbaar gedrag hebben zoals dat heet waarin dus behoorlijk veel agressie kan voorkomen. Dit luistert nog nauwer gezien elk klein foutje inde begeleiding enorme gevolgen kan hebben, maar dat zorgt er weer voor dat je nog kritischer naar jezelf en je manier van begeleiden moet kijken omdat elk klein foutje enorme gevolgen kan hebben.
Daarnaast werk ik ook weer veel met LVG die weer een totaal andere begeleidingsstijl nodig hebben.
Ik vind het prachtig en ben daardoor ook aardig allround geworden in de hulpverlening van deze doelgroepen.
Al vind ik absoluut dat je altijd open moet blijven staan voor andere visies want zo zeg ik altijd, de wijze blijven leren, de domme denken alles al te weten :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk om te lezen Mokummer!
Ik hoop niet, dat je mijn reactie hebt opgevat als kritiek, want dat was absoluut niet zo bedoeld!
Het lijkt me heel mooi werk. De benadering is enorm belangrijk, dat is ook mijn ervaring. Een kleine, in mijn ogen nietszeggende, opmerking of licht grapje kan zeer veel woede en frustratie opleveren bij zoonlief.
Dank weer voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Wendy integendeel. Ik vind het altijd belangrijk juist dat alle visies belicht worden zodat je tot het beste resultaat komt. Ik ervaar dat ook zeker niet als negatieve kritiek. Ik ervaar geen enkel kritiek op dit gebied als negatief maar als leerzaam. Het kan er voor zorgen dat ik mijn mening afstem op de ander als die mij een beter inzicht geeft en het kan ook zijn dat de ander meer inzicht krijgt door mijn visie. Ik stel elke mening dan ook altijd zeer op prijs, voor mij is alles feedback en altijd in het belang van de persoon dus altijd goed bedoeld.
Juist op die manier blijft de zorg ontwikkelen en wij groeien.
Ook jij weer bedankt voor je reactie :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi hoi Wendy, ik kan t alleen maar helemaal met jullie beiden eens zijn, iedereen heeft hier een punt, vanuit andere perspectieven bekeken en vanuit eigen ervaringen! Er is per definitie altijd een beleving van een ieder onafhankelijk van elkaar! Ouders/opvoeders spelen een hele grote rol in het leven van iemand met ass. Ik vind t erg prettig om hun ervaringen te horen, zij hebben meer kennis dan welke professionele werknemer dan ook! Daar kun je zoveel uithalen! Ik weet ook dat de kijk van een ander, wat meer op afstand ook verhelderend kan zijn, ieders inbreng kan waardevol zijn voor het leven van iemand met ass. Je kunt leren van elkaar door dingen vanuit een andere hoek te bekijken of door iemand anders zijn ogen. Het kan alleen maar bijdragen aan een nog betere zorg als je het samen doet. Het woord samen staat centraal, dan kan het alleen maar nog beter gaan! Top deze positieve discussie, als ik zo noemen mag! Complimenten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo een gevoel heb ik er dus ook bij Bianca. Ik vroeg mezelf al af of ik dit een "discussie" zou mogen noemen, omdat deze nogal vaak als negatief gebruikt wordt.
Ik hou er van en zou het dan ook uren vol kunnen houden :-) Een positieve discussie inderdaad. Jij ook bedankt voor je bijdrage en hetzelfde compliment terug! Zoals ik al eerder zei, ik lees de kwaliteit terug in jouw teksten. Ik hou er van :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het fijne van discussies/gesprekken/ideeën uitwisseling: je kunt er zóveel uithalen, ook soms hele kleine dingen die gezegd worden. Dat zet me dan weer aan tot opnieuw overdenken van mogelijkheden.
In de situatie van zoonlief: hij is 17 en in de puberteit: vele veranderingen dus en dat vereist van mij ook steeds aanpassen. Ik bedacht dus bijvoorbeeld bij die kaartjes, dat ik hem een bepaalde problematiek waar hij nu mee zit, kan uitleggen door het op papier te tekenen.
Dus dank Bianci70 ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bianc, ik weet niet of je nog meeleest, maar ik heb nog een reactie geplaatst bij Wendy waar je misschien ook iets aan hebt, :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi hoi, wat aardig dat je me er even over informeert en ja natuurlijk blijf ik er graag bij betrokken, haha. Blijven voortborduren op alles wat er gezegd is. Maar waar kan ik t lezen wat jij bij Wendy hebt vermeld, moet even zoeken of ik daarbij terug kan komen. Ik bevind me nog niet zo lang bij goede vraag! Maar dank je in ieder geval!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord staat direct hieronder die van jou en kijk dan bij de 1 na laatste reactie ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mokummer!!! Ja natuurlijk, die reactie even over het hoofd gezien! In mijn ogen is een discussie positief, omdat t ten aller tijden stof geeft om na te denken! En als je nadenkt kan t leiden tot nieuwe ideeën, het kan weer iets toevoegen! Ook heel erg bedankt voor je compliment! Krijg hier een fijn gevoel door, zulke mensen zouden een top team van begeleiders/opvoeders kunnen vormen, mensen die er echt hart voor hebben en altijd bereid zijn om te leren! Groeten en een heel fijn weekend!
Om te beginnen is het voor heeeeel veel mensen, ook zonder autisme, moeilijk om een ander te troosten.
Het ligt namelijk ook aan de verdrietige persoon: wat heeft die nodig, wat wil hij/zij?
En dat is lastig inschatten voor iedereen, zeker als je de persoon niet zo goed kent.
Daarnaast ligt het vaak ook nog es aan het moment: soms heb je behoefte aan een arm om je schouder, soms aan alleen maar iemand die bij je zit.

Voor iemand met autisme is het vaak extra lastig om dat allemaal goed in te schatten.

Ik denk dat de simpelste methode is: bij iemand gaan zitten en vragen wat die persoon nodig heeft/ wat de behoefte is.
Je vraag kan dan bijvoorbeeld zijn: "ik zie dat je heel verdrietig bent: wat kan ik voor je doen?"
Je laat het dan aan de persoon en naar aanleiding van wat die aangeeft, kan je iets doen.
Als je geen antwoord krijgt kan je bijvoorbeeld zeggen: "zal ik even een glaasje water voor je halen?" en bij geen antwoord kan je dat gaan doen.
Vaak help wat drinken, om weer te kunnen praten en dan kan de persoon alsnog aangeven wat hij/zij nodig heeft.

Mooie vraag!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik word al bijna een fan :-) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haaaaaaaaaahahahahha, dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mooie van dit antwoord is dat het toepasbaar is. De vorige antwoorden zijn ook prima maar kunnen ook averechts werken omdat je daarvoor meer van de vraagsteller moet weten. Het antwoord van Bianca bv laat duidelijk zien dat ze weet waar ze over praat en is ook het beste antwoord als het zou passen in zijn situatie. Maar doordat we niet de nodige informatie hebben van de vraagsteller, kan datzelfde antwoord verkeerd uitpakken als het wordt toegepast in een doelgroep die anders is dan de doelgroep waar zij vanuit ging in haar antwoord :-)
Jouw antwoord is gewoon goed toe te passen en zal geen averechts effect opwekken wat het maakt dat het een objectief goed antwoord is die voor wie dan ook met welke "beperking" ook, veilig is toe te passen.
Wat niet wegneemt dat de vorige antwoorden ook gewoon goed zijn :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat is in feite altijd het punt, voor iedereen, ook zonder autisme. Het ligt aan de trooster, aan de getrooste, aan hun relatie en aan de situatie van DAT moment.
Dat zijn op zich al een boel inschattingen die je moet maken. En dan komt er bij de vraagsteller het autisme bij, waarvan we natuurlijk zo niet kunnen zeggen hoe de sociale vaardigheden zijn, behalve wat hij/zij er zelf over zegt. Ik ben zelf niet autistisch, maar als ik verdriet heb, vind ik het over het algemeen zeer onprettig, als iemand, die ik niet ècht heel goed ken, me aanraakt. Mijn zoon bijvoorbeeld heeft ASS en is een kei in troosten! Komt mischien ook, omdat ik hem bovenstaande heb geleerd en hij dat heel goed kan toepassen. De kaartjes bijvoorbeeld van Bianci70 vind ik een prima oplossing, binnen een groep mensen met autisme. Maar dat is natuurlijk in het dagelijks leven niet altijd het geval.
En bij het antwoord van Nyck: prima om een arm om iemand heen te slaan, maar alleen als die persoon daarvan gediend is ;-)
En het gevaar is dan dus, dat je jezelf om iemand heengooit, die dat absoluut niet wil; dat is een heel pijnlijke situatie natuurlijk. Voor iedereen. Dank je trouwens voor je reacties!
amc
12 jaar geleden
Alles mee gezegd Wendy! Voor mij het beste antwoord!+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat Bianca, jij en ik maar samen iets voor ons zelf moeten beginnen. Krijgt de zorg weer een goede naam :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel AMC! Hahaha Mokummer, dát zou wat worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat zijn bianci70 kaartjes en waar kan ik tegen vinden als ze mijn van toepasbaar zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hai Ruurd, dat zijn emotiekaartjes: lees even hierboven bij het antwoord van Bianci70. Waar je ze kunt kopen weet ik eigenlijk niet, misschien weet zij dat.
Bij de NVA misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord spinneke! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ruurd, kijk eens op deze site. Dit zijn pictogrammen die wij veel gebruiken in ons werk. Als verwijzer maar ook om emoties enz aan te kunnen geven. http://www.sclera.be/index.php?page=pictos&sort=cat Deze kun je dan uitprinten. Dus als je er iets tussen ziet waar je iets aan hebt,Klik je er op en kun je ze uitprinten. Daarna kun je ze het best plastificeren voor de stevigheid.
Bianca, ik weet niet of jij de site kent,maar misschien ook iets voor jou voor op de groep, mocht je een pictogram nodig hebben die jullie nog niet hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super Mokummer, dank je!
Die zocht ik langngngng geleden een keer en kon ze toen niet vinden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Sis!
Soms troost je een ander enkel en alleen door met die persoon te praten. Als je iets lastig vindt, dan kun je dat ook aangeven bij de persoon in kwestie. Ik zeg vaak tegen iemand, maak je niet druk alles komt goed!
Ik ben er voor je! En ik ben ook geen knuffelbeest, alleen in een relatie.

Je zou de ander ook kunnen vragen of je wat kan doen voor die persoon.
|Het is vaak begrip tonen voor de situatie en dat houdt in dat je naar de persoon luistert, want de meeste mensen willen gehoord worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand troosten is op zich niet lastig, het ligt ook aan het probleem van de persoon. Sommige personen praten als ze verdrietig zijn heel veel over hun problemen (alleen als ze de ander vertrouwen) en dan kun je het beste heel goed luisteren naar de persoon. Troosten is in feite luisteren. Niet altijd natuurlijk.
Mijn tip: hou de persoon in de gaten, geef degene tijd om jou te vertrouwen en geef indien nodig meelevende antwoorden.

Toegevoegd na 31 seconden:
Daarom zei ik ook luisteren. Luisteren, afwachten wat de persoon doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet dat mensen verdrietig zijn en je wilt iets doen, je bent alleen bang dat je het verkeerde doet. Ik denk dat ook mensen die niet autistisch zijn daar vaak last van hebben. Als ik kijk naar de autistische mensen die ik ken, hebben ze het vaak moeilijk met inschatten wat in welke relatie gepast is. Het geen verschil zien in hoe je b.v. een verdrietige winkeljuffrouw troost of hoe je je verdrietige (volwassen) kind troost. Het kan zijn dat dat bij jou helemaal geen probleem is en dat je daar wel makkelijk verschil tussen kunt maken, maar voor de zekerheid typ ik het toch maar even neer...

Bij troosten is het heel belangrijk om in de gaten te houden welke relatie iemand met jou heeft. Als het om je partner, je kind, je directe familie of een goede vriend gaat, is een arm om de schouder, een knuffel of een aai op de arm een goed gebaar om te beginnen. Daarna kun je vragen of de persoon wil praten en dan vooral heel goed luisteren en niet 'analyseren'. Dus even wachten met praktische tips en adviezen geven, want verdrietige mensen willen vaak gewoon even hun verdriet van zich af praten, zonder dat ze te horen krijgen hoe ze moeten zijn of wat ze moeten doen met dat verdriet.

Een aai, arm om de schouder of knuffel kun je beter niet doen bij b.v. een collega, een kennis, iemand die je toevallig tegenkomt, behalve als je eerst gevraagd hebt of die persoon er behoefte aan heeft. Mensen vinden dat soms heel raar als je wat verder van ze af staat. Dan kun je beter een directe vraag stellen: 'Ik zie dat je verdrietig bent, kan ik wat voor je doen?'

Verder is er ook nog verschil tussen mannen en vrouwen: de vrouwen die dicht bij je staan (je partner, kind, goede vriendin) hebben over het algemeen meer behoefte aan een knuffel dan de mannen die dicht bij je staan. Daarbij is de aai over de arm en het goede luisteren vaak al genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
er zijn al mooie antwoorden gegeven dus weet niet of je wat dat van mij hebt.

als iemand verdrietig is schiet ik zelf in paniek (ASS kenmerken) ik WIL wel troosten maar weet niet hoe.
ik zie het verdriet wel en kan me inleven, maar weet zo snel geen actie eraan vast te knopen.
wat ik wel kan zien is lichaamstaal dus hier let ik op.

ik ga dan bv naast een persoon zitten leg heel even (en snel) mijn hand op de knie van die persoon en vraag wat ik kan doen. schuif iemand weg dan wil ie geen arm om zich heen.
doet iemand dat niet zeg ik : momentje, ik pak wat te drinken en een zakdoekje,
dan ga er even naast zitten en zeg, probeer maar even wat te drinken.

als iemand dat doet leg ik weer even de hand op de knie en vraag of het weet een beetje gaat. dan merk ik altijd wel of iemand aanraken prettig vind of niet. begint iemand te praten en draait naar je toe dan leg ik een arm op de rug en wrijf even heen en weer.

heb weleens gehad dat een vriendin zich tegen me aan liet vallen en echt luidkeels begon te huilen als een klein kind (OMG!!) dan sla ik er een arm omheen en kijk ik paniek rond (alsof er ergens hulp vandaan zou moeten komen) weet dat niet wat ik moet zeggen en is het gewoon een kwestie van 'tijd uitzitten'

als iemand rustiger is kan je vragen wat er nu aan de hand is, afhankelijk hiervan kan je een optie opperen wat misschien een oplossing kan zijn, maar begrip is het belangrijkste. 'he verdorie, wat vervelend nu' of 'och jeetje wat een ellende toch' zeg ik vaak.

als je niet weet wat je moet doen geef het dan ook aan. zeg dat je graag wil helpen, maar dat je niet weet hoe. vraag dan gewoon wat je kan doen.

zelf vraag ik liever of ik b.v een arm om iemand heen mag slaan dan dat ik iemand in de houtgreep neem terwijl ik er achter kom dat deze persoon juist verstijft en star blijft zitten omdat deze hier geen behoefte aan heeft.

voor mezelf moeten aanrakingen niet te lang duren want daar wordt ik helemaal kriegel en ongemakkelijk van, en denk dat dit voor anderen ook het geval kan zijn. tenzij ze anders aangeven of laten blijken natuurlijk :)

en is het een vreemd iemand die ik niet ken geef ik een zakdoekje, raak helemaal niet aan maar vraag wat ik kan doen. (beetje ver van mijn bed 'show' eigenlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt al iemand het gevoel geven dat je helpt en er voor die persoon bent door enkel te luisteren en te laten merken dat je luistert!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon wat lieve woordjes zeggen en een beetje knuffelen trappen ze wel in..

Gr Psychopaatje;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijke vraag, al kan je wel een soort van ''stappenplan'' aanhouden. Grofweg zijn er 3 mates van troosten

1. Als ze net iets verdrietigs hebben gehoord (familieproblemen) en ze huilen niet/zachtjes, dan is ernaast zitten zonder arm erom heen slaan vaak al genoeg.

2. Als ze iets harder huilen, dan arm erom heen slaan. En dan mompel je iets in de trant van: afschuwelijk.

3. Als ze echt hysterisch aan het huilen zijn en heen en weer lopen, beter niets doen. Op dat moment zijn mensen niet te troosten. Wacht totdat ze in een lager stadium zijn aanbeland en begin dan pas met troosten. Maar ga niet verder met je werk of iets anders, stil wezen en niets doen (niet letterlijk achterover hangen!). Dan ''troost'' je ook een soort van, dan laat je die persoon ziet dat voor jou de wereld ook even niet door gaat.

Als er al een tijd geleden iets is gebeurd wat die persoon verdrietig maakt:

A: als je de persoon goed kent, geef hem/haar een knuffel
B: als je de persoon minder goed kent: Het spijt me/sorry/gecondoleerd(alleen bij doden)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ohja, hoe hysterisch ze soms kunnen doen. (lees antwoord een paar hierboven, over in de armen vallen en huilen) Wat ze ook doen: niet terugdeizen. Dat maakt ze alleen nog maar erger verdrietig