Wordt bloed,dat door donoren belangeloos wordt afgestaan aan Sanquin ( blodbank ), dat ook weer gratis aan ziekenhuizen geleverd?

En brengen de zieken huizen dat op hun beurt niet in rekening bij de zorgverzekeraar?
Zodat het bloed dat belangeloos wordt gedoneerd ook nog eens door diezelfde donor betaald moet worden als hij bloed nodig heeft?

Toegevoegd na 1 uur:
Bloeddonoren verontwaardigd over topinkomens Sanquin

Ruim een derde van de bloeddonoren overweegt donaties te staken, blijkt uit een peiling van EenVandaag. De donoren zijn boos over het salaris van bestuursleden van bloedbank Sanquin. Zo ligt het inkomen van voorzitter Theo Buunen met 258.000 euro ruim boven de Balkenende-norm.

'Het succes van zo'n stichting is afhankelijk van het draagvlak in de samenleving', zegt bloeddonor Kees Davids in EenVandaag. 'Schandelijk dat je tot dit soort acties gedwongen wordt.'

Bloedvoorziening in gevaar

Charles Disch van de Landelijke Vereniging van Bloed- en plasmadonoren (LVB): 'Wij willen de bloedvoorziening niet in gevaar brengen, maar wij zien dat de Raad van Bestuur de bloedvoorziening in gevaar brengt. Dat willen we stoppen, op elke mogelijke manier.'

Bron: Een vandaag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, ik ben wel benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GV! + Ik volg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet 100% zeker dat je wel mag (lees moet) betalen voor bloed als je bloed nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je ligt daar half op apegapen (het blijft zo'n lief moppie, je avatar; Moet er even aan refereren ;-))) en dan zeggen ze: je geld of geen bloed????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, ik was ook redelijk weg van dit wurmpje toen ik hem fotografeerde :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Maar je geeft geen antwoord op mijn prangende vraag hahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze rekenen behoorlijke bedragen door aan de zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er worden natuurlijk ook wel kosten gemaakt om dat bloed je lijf in te krijgen. Zie ook het antwoord van Nelly.
Ben benieuwd of er ook winst op wordt gemaakt......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees het antwoord van absor, dan bevriest toch het bloed in je aderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsjongejonge.....

Het beste antwoord

De bloeddonor krijgt geen geld, maar het wordt wel degelijk voor het bloed betaalt door het ziekenhuis en dus daarna de zorgverzekering en dus eigenlijk de patiënt. En een flink deel gaat naar het volgende ( bron rtl nieuws ) :

De bestuursvoorzitter van de bloedbank verdient 258.000 euro, blijkt volgens de SP uit het jaarverslag. Dat ligt ver boven de balkenendenorm, oftewel de 180.000 euro die de premier verdient.
Sanquin zegt dat de salarissen wel degelijk naar beneden zijn bijgesteld. Het oude bestuur blijft wel hetzelfde verdienen, maar nieuwe leden moeten genoegen nemen met minder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zou je nu met die zkkenwassers....eh vullers moeten doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is pas een goeievraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds dat van die salarissen bekend is geworden laat ik sanquin dus mijn reiskosten vergoeden.
Voorheen vond ik dat niet zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dat voor hen weer een reden om hogere onkosten te declareren.

Andere antwoorden (1)

De donor krijgt geen geld, maar er zijn veel meer kosten. Het afname centrum, het personeel wat daar werkt, maar vooral het onderzoek en de bewerking en ook het vervoer kost geld. Dus gedoneerd bloed heeft wel degelijk een prijskaartje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik idd even over het hoofd gezien, maar ik mag toch aannemen,dat er op dat bloed geen winst wordt gemaakt?