Klopt het dat je tot een jaar na het zetten van een tatoeage geen bloed mag doneren?

ik hoorde laatst dat als je aan tattoo hebt laten zetten dat je een jaar geen bloed mag doneren. aangezien ik een paar maanden terug een tattoo heb laten zetten en ik bloed wil doneren wil ik graag weten of dit waar is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Nee een jaar hoef je niet te wachten. Na een prikaccident, tatoeage, acupunctuur, perforatie van de oorlel of piercing moet men 4 maanden wachten voor men opnieuw bloed, plasma of bloedplaatjes mag geven.

Toegevoegd na 2 uur:
Vier maanden wachten geldt enkel voor België. In Nederland is het inderdaad een jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is duidelijk dat de regels in Belgie en Nederland niet hetzelfde zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep, dit is inderdaad een Belgische bron. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en dan? Er staat nergens bij de vraag of het over een Belg of een Nederlander gaat!
Ik ben het zoooooo beu dat jullie denken dat Goeie Vraag énkel voor Nederlanders is. Het is een site voor Nederlanders EN Belgen hoor!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook niet als verwijt bedoeld, maar slechts als een puntje om op te merken. ;) Ik snap niet dat ik je nog geen plus heb gegeven (was in de veronderstelling van wel), dus dat ga ik nu alsnog doen. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar ik mee wil zeggen dat mijn antwoord dus CORRECT is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik anders beweerd dan? ;) Ja, jouw antwoord is correct. Wel geldt het alleen in België, en niet in Nederland. Ondanks het feit dat er zowel Belgen als Nederlands op deze site zitten, is het toch een Nederlandse site (zie de .nl). Het is dus (naar mijn idee) wel van belang om dit even extra aan te kaarten, gezien het gros van de gebruikers er vanuit zal gaan dat het om een Nederlandse bron gaat. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is GEEN Nederlandse site MufMuf.
Bij mij staat er .be naast!
Het is echt een site voor Nederland EN België. Daar is trouwens al eens een vraag over geweest. Wat jij schrijft geldt dan eigenlijk ook voor alle Nederlandse bronnen en antwoorden die hier gegeven worden. En dat wordt nooit extra aangekaart voor de Belgen. Maar die 2de reactie had achter mijn 1ste reactie moeten komen en niet achter de jouwe. Dat is een misverstand, sorry daarvoor. Ik was even boos, maar dat is alweer over. Ik ben hier nu eenmaal in de minderheid. Niets aan te doen. Heel erg bedankt voor het plusje :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Serieus? Staat er bij jou .be achter? Kijk, dat is dan weer iets dat ik vanaf hier niet kan zien. Heb ik ook weer wat geleerd! :D Bedankt voor je opheldering. ;) En graag gedaan hoor! :) Hoop dat er meer plusjes zullen volgen. ;)
Omdat de arts die de donatie uitvoert niet kan weten of de tattoo op een hygiënische manier is gezet, moet je een jaar wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben zelf ook bloeddonor. na een tattoo heb ik inderdaad een jaar moeten wachten. Ik heb gemeld dat ik een tattoo had laten zetten. Na een jaar kreeg ik vanzelf weer een oproep. daar hoefde ik niets voor te ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt inderdaad, ik heb een half jaar geleden een piercing laten zetten en hierbij is hetzelfde van toepassing.

Als je de tatoeage heb laten zitten kun je het beste bellen met de landelijke lijn voor bloeddonoren op:

0800-bloedbank (=0800-256332265)

Zij kunnen dan registeren dat je een tattoo heb laten zetten en het komende jaar geen oproepen meer ontvangt.