Klopt het dat je tot een jaar na het zetten van een tatoeage geen bloed mag doneren?

ik hoorde laatst dat als je aan tattoo hebt laten zetten dat je een jaar geen bloed mag doneren. aangezien ik een paar maanden terug een tattoo heb laten zetten en ik bloed wil doneren wil ik graag weten of dit waar is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee een jaar hoef je niet te wachten. Na een prikaccident, tatoeage, acupunctuur, perforatie van de oorlel of piercing moet men 4 maanden wachten voor men opnieuw bloed, plasma of bloedplaatjes mag geven. Toegevoegd na 2 uur: Vier maanden wachten geldt enkel voor België. In Nederland is het inderdaad een jaar.

Bronnen:
http://www.bloedgevendoetleven.be/info.php?pid=15

Omdat de arts die de donatie uitvoert niet kan weten of de tattoo op een hygiënische manier is gezet, moet je een jaar wachten.

ik ben zelf ook bloeddonor. na een tattoo heb ik inderdaad een jaar moeten wachten. Ik heb gemeld dat ik een tattoo had laten zetten. Na een jaar kreeg ik vanzelf weer een oproep. daar hoefde ik niets voor te ondernemen.

Bronnen:
Eigen ervaring

Ja klopt inderdaad, ik heb een half jaar geleden een piercing laten zetten en hierbij is hetzelfde van toepassing. Als je de tatoeage heb laten zitten kun je het beste bellen met de landelijke lijn voor bloeddonoren op: 0800-bloedbank (=0800-256332265) Zij kunnen dan registeren dat je een tattoo heb laten zetten en het komende jaar geen oproepen meer ontvangt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100