Is een spiermassa van 75procent normaal?

Ik ben een meisje en ik heb 45 kilo aan spieren, gemeten in ziekenhuis en diëtiste. Dit is 75% van mijn totaal gewicht. Ik krijg vaak te horen dat het erg veel is, maar ik weet niet hoe dit minder moet. Ik sport niet meer wegens anorexia, maar blijf veel spieren houden. Is dit normaal? En zo nee, kan ik dit minderen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.1K
Pieterke
4 jaar geleden
Volgens internet is dit inderdaad erg veel. De gemiddelde spiermassa bij vrouwen zou tussen de 34% en 44% moeten zijn.
tinus1969
4 jaar geleden
Ik vraag me af of de onderliggende meting wel betrouwbaar is. Als je 45 kg spieren zou hebben, en dat is 75% van totaal, blijft er 15 kg over voor botten, hersenen, ingewanden, etc. Je hebt blijkbaar anorexia, dan verlies je juist spiermassa door gebrek aan eetlust. Ga dus praten, en blijf praten met de gespecialiseerde artsen. En blijf vooral ook gezond eten.

Antwoorden (1)

Bij het bepalen van de gemiddelde spiermassa wordt het percentage spiermassa in het lichaam berekend. Bij vrouwen ligt een normale spiermassa ongeveer tussen de 34% en 44%. Bij mannen ligt een normale spiermassa ongeveer tussen de 40% en 48%. Natuurlijk hangt de gemiddelde spiermassa nauw samen met de hoeveelheid lichaamsbeweging die een persoon krijgt. Over het algemeen zijn mannen echter gespierder dan vrouwen.

Als je stopt met trainen (krachttraining) verlies je je spierkracht en spiermassa pas na ongeveer drie tot vier weken. In de eerste weken is het verlies vooral spierpomp. Spiermassa verlies je iets sneller dan spierkracht. Na ongeveer 2 tot 3 maanden loopt het verlies op. Een korte rustperiode kan zelfs goed zijn voor je lichaam en spierkracht.