Hoe voer ik de Zen meditatie uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestaat er dan zoiets als DE zen-meditatie?

Antwoorden (2)

Aangezien ik niet weet wat je precies bedoelt, heb ik even gezocht op YouTube en daar vind ik verschillende video's, zowel in Nederlands als Engels. Ik zal er een paar in de bronvermelding zetten. De eerste twee zijn (zo te zien deel van een serie) in het Engels, de derde is in het Nederlands. Hopelijk is dit wat je zoekt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zomaar lukraak wat video's posten, terwijl je geen idee hebt waar je 't over hebt, vormt niet bepaald een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer in ieder geval te helpen. Zie van jou daarentegen helemaal geen antwoord, alleen commentaar op het mijne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ik zelf geen antwoord heb, wil niet zeggen dat ik een antwoord niet slecht mag vinden. Dat mag ik zeker wel en dat mag ik zeggen ook. Het is een slechte discussietactiek om te reageren met "en waar is je eigen antwoord", wanneer iemand je op iets in je eigen antwoord wijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar vooruit, ik heb even moeite gedaan en het opgezocht en ziedaar, een antwoord.
Deze pagina legt beknopt uit hoe het in z'n werk gaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Za-zen

"Zazen doet men op een kussentje of een bankje in de lotushouding, alleen of in een groep. De rug is gestrekt het hoofd iets naar voren gedraaid zodat de kin wordt ingetrokken. De handen vormen ter hoogte van de navel een kosmische mudra, waarbij de vingers van de linkerhand op de vingers van de rechterhand gelegd worden. De duimen raken elkaar licht. De houding van de handen helpt vast te stellen hoe de geestelijke toestand is. Neigt men naar een slaaptoestand, dan zakken de duimen naar beneden en los van elkaar. Wanneer iemand sterk zit te denken en te tobben, dan gaan de duimen stijf tegen elkaar aan en komen wat omhoog.

Tijdens de meditatie komen allerlei gedachten boven. De bedoeling is deze gedachten te laten komen en gaan, zonder er al te veel belang aan te hechten of ze te beoordelen. Door telkens rustig terug te keren naar het object van de meditatie (ademhaling, tellen of koan), krijgen gedachten langzaam minder grip."