kan de huisarts beantwoorden of ik depressief ben?

Ik vermoed dat ik depressief ben omdat ik veel opvallende symptomen heb. Zal de huisarts deze vraag kunnen beantwoorden of moet ik naar een psycholoog gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Antwoorden (10)

Je kunt naar de huisarts, hij kan je doorverwijzen naar een psycholoog of medicatie voorschrijven. Een huisarts kan goed aangeven of je wel of niet depressief bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt van jou af, van je symptomen en van je huisarts - sommige huisartsen hebben veel ervaring hiermee, anderen niet, en die laatsten zullen je misschien doorsturen. Ook kun je doorgestuurd worden om eventueel andere oorzaken uit te sluiten.
De huisarts is in elk geval de eerste stap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het ligt eraan wat er precies met je aan de hand is, hoe lang het duurt, wat je omstandigheden zijn, en hoe je reageert. De huisarts kan al die dingen bekijken.

Op grond daarvan kan de huisarts een diagnose stellen.

Misschien zegt hij: je bent depressief. Dan stuurt hij je naar alle waarschijnlijkheid door naar een psycholoog, om je te behandelen.

Misschien zegt hij: het zou best kunnen dat je depressief bent, maar ik weet het niet zeker. Ook dan stuurt hij je naar alle waarschijnlijkheid door naar een psycholoog, om een definitieve diagnose te stellen en je, als dat nodig is, te behandelen.

Misschien zegt hij: je bent niet depressief, jouw klachten liggen aan (waarbij hij zal invullen). In dat geval zal hij je kunnen behandelen, of hij stuurt je door naar iemand die dat beter kan dan hij.

Dit zijn, enigzins gesimplificeerd, de mogelijkheden. De beste methode om erachter te komen wat er zal gebeuren (en wat er met je aan de hand is) is: naar de huisarts gaan!

Zelf naar de psycholoog gaan kan natuurlijk ook, maar dan loop je de kans dat je naar de verkeerde specialist stapt, omdat je misschien helemaal niet echt depressief bent. Dus: beter naar de huisarts. Ook al stuurt die je alsnog door naar de psycholoog, dan is dat toch beter, omdat je dan tenminste zekerder kunt zijn dat je bij de juiste specialist terechtkomt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik wil je adviseren om ten alle tijden een bloedtest te laten doen. tekorten van het een en ander of een onderliggende ziekte kan ook depressie als symptoom geven. Tenzij je zelf een oorzaak kan achterhalen waardoor die klachten ontstaan. Ik werd ook naar huis gestuurd met een doos antidepressiva met de diagnose postrenale depressie. na een bloed onderzoek bleek ik een schildklier probleem te hebben die ook dit symptoom heeft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja als jij duidelijk jouw symptomen kunt omschrijven kan de huisarts bepalen of jij depressief bent.2at er dan verder gebeurd hangt van de huisarts en de ernst van de klachten af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een huisarts kan je naar een psycholog/psychiater verwijzen dat is de beste weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een depressie gaat gepaard met duidelijke symptomen en gedrag. Een huisarts is ook op de hoogte van deze informatie. Natuurlijk zal de huisarts zelf niet de behandeling aan gaan, maar kan wel een onderscheid maken om je eventueel door te sturen naar een andere therapeut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huisarts kan dat zeker wel.

http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie

Toegevoegd na 55 seconden:
Je kan Sint Janskruid proberen, wel minimaal 6 weken innemen voordat je wat merkt. Daarna 6 maanden voortzetten als het aanslaat. Als het niet helpt, bezoek dan de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huisarts is daar zeker toe in staat. Het gevaar van zelf bedenken en zoeken naar verschijnselen kan het gevolg hebben dat je denkt dat het lijkt op depressie. Selffullfilling prophesy. Lastig als het dan in werkelijkheid niet zo is en je er toch naar gaat gedragen. Laat er echt iemand naar kijken omdat je het ook niet moet onderschatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huisarts heeft als het goed is een simpel vragenlijstje (ca 10 minuten werk), hij heeft er een scorekaart bij en kan aan de hand daarvan zelfs een eerste schatting maken of het matige of zware depressie is als je depressief bent.

Dus gewoon even snel naar de huisarts raad ik je aan.