Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

5 jaar geleden reageerde ik positief op de mantoux prik. Er is toen een longfoto gemaakt en deze was oke. Hoe groot is mijn kans nu nog op open tbc?

Owja, mijn moeder zat vroeger als 14 jarig meisje naast een klasgenoot met open tbc. Mijn moeder is toen 6 maanden behandeld. Kan het zijn dat ik positief reageer op de mantoux door mijn moeder? Volgens mij ben ik namelijk nooit met iemand in aanraking geweest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Die kans is nagenoeg nul. Als jij 5 jaar geleden tbc had gehad, of als er de verwaxhting was geweest dat jij het had, was je gevraagd nog een keer te komen voor controle. Verder was je zolangzamerhand toch een serieUze reeks met klachten gaan ontwikkelen.

De mantoux test kan vanwege verschillende redenen een foutieve positieve reactie geven. Daarom maken ze die rontgen foto.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd komen foute uitslagen bij de mantoux-prik voor.
wel is het zo dat als je eenmaal positief reageerde je over het algemeen positief blijft reageren.
het kan in jouw geval heel goed zijn dat je toch met het beestje in aanraking bent geweest zonder er ooit last van gehad te hebben.
de kans op open tbc is nihil, dat wel.
en mocht je opnieuw positief reageren en er wordt weer een foto gemaakt zal die naar alle waarschijnlijkheid goed zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding