het belangrijkste is (naar mijn idee) dat je het gesprek op gang houd, stel open vragen, oftewel geen vragen waar je ja of nee op kan antwoorden, (dan moet de geïnterviewde wel een uitleg gaan geven.) en zorg voor verschillende deelthema's binnen je onderwerp, het is namelijk wat minder als je een onderwerp echt gaat uitmelken
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bereid je goed voor, probeer zoveel mogelijk over die persoon te weten te komen, dus beroep,interesses, hobby's, gezin en probeer daar goede vragen over te stellen, deze kun je thuis al bedenken, neem je gewoon een brief mee met je vragen, neem het gesprek op of maak aantekeningen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vragen die mensen niet vaak stellen, waar ze niet zo snel over na denken, zoals

wie is je grote voorbeeld?
wat is het mooiste wat je ooit hebt meegemaakt?
en het droevigste?

het hangt natuurlijk ook af van wie je interviewt.
en doorvragen!

bijv:

wie is je grote voorbeeld?
'sinterklaas'
en waarom dan?
'...'

succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ligt er helemaal aan wie je gaat interviewen en wat het doel is van je interview.

Ga je voor een wetenschappelijk tijdschrift een wetenschapper over zijn nieuwste onderzoek interviewen, of ga je marco borsato voor de hitkrant interviewen?

Dus het ligt aan wat je te weten wilt komen, welk publiek het interview voor is, wat voor vragen je gaat stellen.

Daarnaast uiteraard open vragen, en ook goed luisteren naar het antwoord. Zodat als iemand verteld; "mijn reis naar amerika was het mooiste wat ik heb gedaan" jij niet vraagt ; 'maar wat vond u nu uw mooiste vakantiebestemming"