Slim dat ben je, dat leer je niet aan. Je kunt wel trucjes erbij leren waardoor je slimmer lijkt te zijn.

Jouw bewoordingen 'als je nooit iets geleerd wordt' geven aan dat je denkt aan een school of in ieder geval een persoon die jou iets bijbrengt.
Slimmigheid hoort daar niet bij. Als je op school bent, dan zal je als je slim bent meer leren dan als je niet slim bent.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

ja.

ik denk dat je intelligentie verwart met kennis.

Kennis is het gevolg van leren en heeft de basis in de hoeveelheid droge informatie die opgeslagen is. Slimheid is het gevolg van training van de hersenen & heeft de basis in het kunnen hercombineren va indeeen. Dit kan getraind worden, maarniet noodzakelijkerwijs door onderwijs / aanleren door een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, straatslim of straatvechter is de geuzennaam ervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk 't wel.
Veel lezen, luisteren en je vooral alles willen weten doet 'n hoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, ergens in verdiepen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar ergens in verdiepen is ook iets leren. En de vraag zegt: als je nooit iets geleerd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las de vraag ook zo. Bijv.:Er wordt je niets bijgebracht van huis uit, kan je dan later slim worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm, ik denk dat het verschil zit in : wordt geleerd of heb geleerd ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat als je van huis uit niks hebt mee gekregen dat je, zonder opleiding, toch 'n eind kan komen. Als je er maar voor open staat en veel wilt weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@wijdan, zo zie ik het ook.
slim =
diplomatiek, gaar, gis, goochem, knaphandig, listig, piechem, uitgekookt, uitgerekend, bedachtzaam, bijdehand, clever, geslepen, gewiekst, handig, kien, leep, link, listig, loos, pienter, plat, rap, scherpzinnig, sluw, straf, uitgeslapen, verstandig

Ja hoor, dat kun je allemaal nog wel zijn als je niets geleerd hebt. Want dit zit in je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je het nu wil of niet, je leert elke dag weer al is het alleen maar door dingen die je ziet en/of hoort. Als je altijd alleen in een donkere kamer zonder ramen deuren e.d. opgesloten wordt, ja dan is het misschien wat anders maar zelfs dan nog leer je dat op gezette tijden eten naar binnen geschoven wordt (als je geluk hebt), dat je zo nu en dan naar het toilet moet en als het lang genoeg duurt ook nog dat je groeit en je lijf verandert.

Slim worden kan je niet, dat ben je, je kunt kennis vergaren maar daar wordt je niet direct slimmer van. Ken mensen die superintelligent zijn maar nou niet bepaald slim...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel autodidacten hebben zich zo slim gemaakt, dus ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nooit iets hebt geleerd?
Hoe stel je je dat voor, opgevoed door de wolven? Zelfs die hadden je wat geleerd; hoe je als wolf moet leven.
Maar als je weinig hebt geleerd kun je wel slim zijn; er zijn kinderen die zichzelf leren lezen, dus als je intelligent bent leer je jezelf.
Hoe slimmer je bent hoe slimmer je je ontwikkelt en zonder dat een ander je bewust iets leert kun je dan nog slimmer worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je nooit iets geleerd WORDT.. als je zelf alles uit moet zoeken. Er zijn dan geen anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slim zijn is vooral aangeboren, maar training kan je wel wat slimmer maken.
Slimheid neemt af, neemt alleen maar af vanaf de eerste dag van je geboorte... En op geen enkele school wordt je slim, zelfs niet de kleuterschool...
En die mensen die nooit naar school gegaan zijn, natuurmensen, die zijn pas slim, die hebben zich weten te redden in de maatschappij zonder scholing, als dat niet een bewijs is van hun slimheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg goed onderbouwd is dit niet.
Anders zou ik er nog wel in mee willen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen onderbouwing... Als het regent wordt je nat, zo simpel is dat... Dus de vraagsteller zegt dat de oerbewoners in het Braziliaanse regenwoud allemaal dom zijn, of tenminste niet slim, omdat ze geen onderwijs genoten hebben... Nee dat is niet zo... Maar er is geen onderbouwing, het is zo...
ik denk dat je zonder naar school te gaan of les te krijgen toch zowiezo wat leert door alles wat je ziet en hoort en wat er om je heen gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slim zijn heeft niets met leren te maken. Dit kan je zijn zonder dat je iets geleerd hebt.