waarom is je plas niet meer rood na 1 week bietensap drinken?

Iedereen weet als je een glas bietensap drinkt plas je rood de volgende dag.
Maar wanneer je elke dag een glaasje bietensap drinkt kleurt je plas niet meer rood hoe kan dit?

Waar blijf die kleurstof dan? Is het trouwens schadelijk zoveel kleurstof?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Dit gebeurt niet bij iedereen hoor, sommige mensen hebben nooit rode plas na bieten.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
en waarom de volgende dag?

Antwoorden (1)

Onderzoekers meenden dat het nitraat in de rode bietensap in het lichaam omgezet wordt in nitriet, dat weer het gehalte van stikstofmonoxide (NO) verhoogt.
Ik vermoed dat daardoor de kleur neutraler wordt. De kleurstoffen zijn niet schadelijk voor de gezondheid. In tegendeel.
Lees meer hierover in onderstaande link.