Worden er nog dwangbuizen gebruikt?

welke regels zijn er mee verbonden? hoe werkt het? helpt het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

In Nederland worden, voor zover bekend, geen dwangbuizen meer gebruikt. Ze zijn ook niet meer van deze tijd en zijn terug te vinden in het museum.
In de wet BOPZ wordt heel scherp bepaald in en onder welke omstandigheden vrijheidsbeperking mag worden toegepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

in nederland in de psychiatrie niet meer

"Een dwangbuis werd vroeger gebruikt in de psychiatrie. Het is een op de rug sluitend jack met lange mouwen, waarmee onrustige psychiatrische patiënten in hun bewegingen belemmerd worden. Een dwangbuis wordt geassocieerd met geestelijk zieken en opstandige gevangenen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dwangbuis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens die zwaar zwakzinnig is en gevaarlijk voor zijn omgeving wordt nog steeds vast gelegd.
Ik heb ooit eens gesolliciteer in een instelling waar een zwaar zwakzinnige man al 15 jaar lang aan bed gefixeerd was.
Er zijn wel strenge bepalingen en toezicht op het nakeven van de regels.
In mijn praktijk heb ik ook gewerkt met separatie, en ook dat is streng geregeld.
Daar zijn protocollen voor die moeten worden gevolgd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt zweedse banden, waarmee je iemand aan bed kunt fixeren. Daar kun je ook nog een soort vestje aan vastmaken.
Ook heb je polsbandjes.
Voor alles moet je een middelen en maatregelen formulier tekenen. Dit alles gaat volgens strenge regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dwangbuis is al lang verboden
Zweedse band sinds 2003
Fixeren mag kan met medicatie of pols en enkel banden
Spanlaken is al eeuwen verboden
Toch scheuren ze reepjes laken in verzorgingshuizen
Om te fixeren
Triest in ggz de isoleer cel met anti scheur jurk
Spuit erin en papieren dozen om te piepen en plassen.
Geen kussen dikke zware Matras en zware anti scheur deken
een jaar geleden