De miniumleeftijd is, anders dan mensen vaak denken, 12 jaar. Mensen onder de twaalf kunnen hun keuze niet registeren, vanaf twaalf jaar kun je jezelf als donor registeren. Wanneer je 18 wordt krijg je meestal een formulier, als je dan nog niet bent geregisteerd, thuis gestuurd waarmee je je kunt opgeven.

Zie ook onderstaande bron, op bladzijde 3 staat een stuk over wie zich wel en niet mogen registreren (zoals mensen die niet in staat zijn te begrijpen wat weefsel- en orgaandonatie is, bijvoorbeeld door een ernstige verstandelijke beperking, kunnen er niet zelf voor kiezen zich te registeren)

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier nog een andere site van de overheid over dat je al vanaf twaalf jaar donor kunt worden: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/orgaandonatie/orgaandonatie-vanaf-12-jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, wist ik idd niet dat dat al vanaf 12 jaar mag. Weer iets geleerd vandaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, ik ook. Mijn antwoord gaat de prullenbak in! :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het overigens niet laten om hier even een opmerking over te maken trouwens. In je bron staat het volgende: "Bij elk orgaan en weefsel gelden andere leeftijdsgrenzen. Het hart van een 80-jarige is bijvoorbeeld niet meer geschikt maar kan nog wel huid doneren." Zoek de fout! ;) Wel schandalig dat er dat soort fouten op de site van de overheid staan. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, allebei :-)
Ik wist dit omdat ik ooit, toen ik nog voor de klas stond, met mijn leerlingen (groep 8) een gastspreker heb gehad hierover naar aanleiding van hun klasgenootje die op een donor wachtte, en daar werd hun verteld dat ze zodra ze twaalf waren zich als donor konden laten registreren. OOK als je geen donor wilt worden is het belangrijk dat aan te geven en je te laten registreren...www.jaofnee.nl
Zo, toch nog even reclame gemaakt voor het donorschap, haha ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha MufMuf, geniaal XD
Heb jij geen huid op je hart dan?! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mufmuf: Ik zit hier nu met kromme tenen... :-)

Andere antwoorden (1)

Vanaf 18, je krijgt rond je 18,de verjaardag informatie thuis hier over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag je al vanaf 12 jaar laten registreren hoor ;-)