Werkt pepperspray ook bij brildragers?

Toegevoegd na 24 seconden:
Volgens mij moet je op de ogen richten. Wat als deze beschermd zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De snelst werkende plaats voor pepperspray is inderdaad in de ogen. Het kan inderdaad gebeuren dat pepperspray de ogen niet bereikt maar daarvoor heeft pepperspray nog andere uitwerkingen.

Pepperspray is een mengsel van water, een beetje alcohol, capsaïcine (zeer pittig deel van pepers) en wat drijfgas. De alcohol is om te zorgen dat het niet bevriest bij kou. Het water zorgt er voor dat de vloeistof goed over het gezicht loopt en goed 'vliegt'.

Doordat het middel zo fel is brand het echt op de huid. Daarnaast komt er een bepaalde damp vanaf doordat het ook deels verstuift op de huid. Als een brildrager dan onder zijn bril geraakt wordt of er op zijn voorhoofd genoeg ruimte is komt dit vanzelf in, of langs, zijn ogen. Door de prikkels in je ogen krijg je vanzelf de reflex om je ogen te sluiten en worden je traanbuizen geprikkeld.
Door het verstuiven gebeurd nog regelmatig dat een omstander per ongeluk 'besmet' raakt als de politie pepperspray inzet.

Daarnaast slaat pepperspray op de slijmbeurzen. Het gevolg is dat je een ontzettend benauwd gevoel krijgt alsof je niet meer kan ademhalen terwijl dit wel gewoon kan. Ook gaat de huid ontzettend branden en pijn doen.

Het prikken in de ogen is dus maar een klein deel van wat pepperspray allemaal doet. Behalve bij een compleet afgesloten bril zal ook de brildrager er last van krijgen dat de pepperspray toch in of langs zijn ogen komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigen ervaring? :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt. Niet een heel prettige ervaring maar leuk om eens gedaan te hebben in een gecontroleerde omgeving.

Andere antwoorden (4)

Als de ogen geheel afgezonderd zijn werkt het dus niet maar volgensmij werkt het nog wel bij brildragers als je er iets boven mikt ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook met bril zullen mensen last hebben van pepperspray. Het irriteert de slijmvliezen. Het werkt dus ook in je neus en longen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja pepperspray verstuif (soort van) dus als je op de ogen(bril) richt/mikt zal deze persoon er ook last van hebben. Maar loop nooit te snel de richting in waar je gespoten hebt want dan zal je er zelf ook last van hebben want dan is het nog niet helemaal uit de lucht verdwenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de politie wordt in de opleiding geleerd om boven de ogen te spuiten, dus niet in de ogen. Mikken is wel lastig als het een lastige "klant" betreft. Maar in principe maakt het niet uit waar je mikt, want zoals gezegd werkt het op de slijmvliezen. Dus als je het inademt heb je er ook al genoeg last van.