Krijg je meteen koortslip?

Vanmiddag heb ik een broodje gedeelt met een vriendin en nu een uur later stuurt ze dat ze een koortslip heeft. Ik heb zelf geen herpes dus het komt van haar. Heb ik nu meteen het virus of heb ik nog een kans dat ik het ben ontsnapt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Je kan er aan ontsnap zijn maar daar kom je vanzelf wel achter. Je krijgt in de toekomst wel of geen koortslip. Als je het hebt kom je er nooit meer vanaf.
Utrecht
7 jaar geleden
Als je nu meteen met koortslipcreme gaat smeren verklein je de kans dat het virus zich kan nestelen.
ronron1212
7 jaar geleden
@Utrecht dat helpt dan niet meer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb al uitslag binnen het uur als ik buiten de deur iets drink. Koffie, thee, biertje, wijntje, maak niet uit.

Antwoorden (1)

Niet iedereen die besmet is geraakt, krijgt ook een koortslip. Een koortslip ontstaat bij slechts 10-20% van de mensen die het virus hebben opgelopen. De overige dragers kunnen het virus echter wel doorgeven. Dit is het geval wanneer het virus, onopgemerkt, in hun mond of keel actief is.

Het kan dus goed zijn dat je er zelf niet zo snel achter zult komen of je nu besmet bent of niet.

Je kunt aan je vriendin nog vragen in welke fase haar koortslip was. Als het al kortjes zijn geworden is de besmettingsmogelijkheid al een stuk minder. Juist het vocht in de blaasjes in het begin zijn erg besmettelijk.
Bij een koortslip voelt de huid eerst branderig of tintelend aan. Daarna zwelt de huid op en ontstaan er pijnlijke en/ of jeukende blaasjes. Hierin zit een helder vocht, dat besmettelijk is. Na één of twee dagen gaan de blaasjes stuk, loopt het vocht eruit en drogen de blaasjes op. Nu ontstaan er korstjes. Meestal is de huid na een dag of 10 weer genezen.

Of het virus dan ook op het eten heeft gezeten waar jij precies hapte is dan ook nog maar de vraag.

Al met al is er een kans dat je het virus hebt, maar ook goed mogelijk dat je net bent ontsnapt.....

http://www.dokteronline.com/blog/aandoening/koortslip/