Hoe is het mogenlijk dat cremes voor de spieren, via de huid in de spieren trekt?

Bv voltaren emulgel. Helpt dit ook echt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

De huid is een orgaan en via de huid neem je heel veel stoffen op. Die stoffen komen in de bloedbaan en via het bloed in je spieren. Ik geloofde vroeger niet in zalfjes, maar ze doen wel degelijk wat. Vraag is of je bij pijn zalfjes moet smeren, of beter iets kan doen aan de oorzaak (een combinatie kan natuurlijk ook).

Toegevoegd na 3 minuten:
De stoffen komen trouwens binnen via je poriën. Niet voor niets heten je poriën trouwens "poriën"; je huid is door die poriën poreus ;)

Toegevoegd na 5 minuten:
Ohja, sommige (zure) zalven lossen een deel van de huid (de hoornlaag) op. Daardoor wordt je huid soepel, maar het is (om begrijpelijke redenen) niet aan te raden die zalven lang, of op gevoelige delen te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De huid is het grootste orgaan van ons lichaam. In de huid zitten porieën,kleine gaatjes en daardoor kan de warmte die door de creme veroorzaakt wordt naar de spieren. Ook transpiratie wordt weer door diezelfde porieën afgevoerd om je lichaam weer af te koelen.Het helpt echt!
amc
14 jaar geleden
Ik geloof er geen biet van, het trekt minder dan één millimeter in de huis op zijn hoogst, maar dat is mijn gevoel, het is dus niet wetenschappelijk bewezen wat ik hier verkondig... Maar crème die naar je spieren trekt, geloof ik niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Zie je de creme al door de gaatjes druipen? Nee, natuurlijk niet. Ik weet niet hoe het precies werkt, maar met wat logica, denk ik dat de creme door een soort chemische reactie, de zenuwentopjes en pijnpunten (die onder de opperhuid liggen) bereikt. Doordat de huid porieën heeft kan dit erdoor dringen.
Hoe het precies in zijn werk gaat kan ik je niet vertellen maar ik weet wel dat het werkt, vooral tijgerbalsem, SRL etc... De spieren worden warm en ontspannen en worden daardoor minder pijnlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voltaren emugel helpt als je last hebt van pijnlijke spieren, niet als er meer aan de hand is. Er zit een ontstekingsremmend middel in dat door de huid wordt opgenomen. Er moet dus een kleine ontsteking zitten dan doet het wat. Grote ontstekingen kun je ondersteunend insmeren en dan ook medicijnen nemen zoals ibuprofen of naproxine.