Wanneer ben je ziekelijk kooplustig? Waar ligt de grens en hoe bestrijd je het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Je bent ziekelijk kooplustig als je artikelen niet koopt omdat je ze nodig hebt, maar omdat je een kick krijgt van het kopen.
Als dit overdreven vormen aan gaat nemen spreekt men van een koopverslaving.

Kenmerken (koop)verslaving:
Je kunt je niet verzetten tegen de drang iets te kopen.
Voordat je shopt neemt de spanning toe.
Een opgelucht gevoel na de aankoop.
Je koopt steeds duurdere spullen.
Je verstopt aankopen voordat anderen ze zien.

Gevolgen:
Koopverslaving leidt tot sociale problemen.
Het kan je flink in de schulden brengen.
Je vindt het kopen zelf uiteindelijk niet zinvol.

Als je echt ziekelijk kooplustig bent, is dit probleem niet zomaar op te lossen met een paar goede tips. Je hebt hierbij hulp nodig. De behandeling van koopverslaving vergt niet alleen een begeleiding in het omgaan met geld, maar ook een deskundige medische en psychologische begeleiding zodat de drang om steeds maar meer te kopen onder controle kunt houden. Daarbij kan koopverslaving ook voorkomen bij psychiatrische aandoeningen, zoals bijvoorbeeld depressie. Een goede diagnostiek is daarom van groot belang.

Een eerste stap is de huisarts. Deze kan je doorverwijzen naar deskundige hulp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vaak is die kooplust een uiting van wraak... wraak op de man, wraak op de samenleving...

De grens ligt bij het meer uitgeven dan er inkomt...

Hoe bestrijdt je het, de bank bestrijdt het, komt vanzelf allemaal goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nirak888 En toch komt het allemaal goed... Nadat de banken hun geld weer hebben en nadat de ellende achter de rug is, komt het allemaal weer goed... Elke verslaving is nijpend... Ik weet dat... En ik weet ook dat het allemaal goed komt...
Ziekelijk kooplustig ben je, wanneer je niet anders kan dan kopen. Zeg verslaafd aan shoppen. Dan kan varieren in kleding, maar ook in drogist-artikelen. Eigenlijk alles wat je in een winkel kunt kopen. Zo kan het ook zijn dat je kooplustig bent op alles wat op dat moment in de aanbieding is.
De grens tussen kooplustig en ziekelijk kooplustig is wat vager. Net als bij elke andere verslaving weet eigenlijk alleen de verslaafde dat hij/zij verslaafd is.
De bestrijding is het lastigt. Je kan iemand wel tegen zijn zin in thuis vastbindinden zodat hij niet shoppen, maar dat werkt niet. In dit geval is de beste hulp, bewustwording. Je kan niet zoals met een alcohol of sigaretten verslaving geheelonthouder worden. Want shoppen is een normaal onderdeel in ieders leven.
En wat bij ziekelijk shoppen ook echt nodig is de hulp van een psycholoog. Die kan je begeleiden om van de verslaving af te komen. En je helpen anders te gaan denken over shoppen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kan ook nog bij deze bron kijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grens ligt niet zozeer bij de hoeveelheid geld die er uit gaat ten opzichte van wat er binnenkomt. Je kunt enorm rijk zijn, en tegelijk ziekelijk kooplustig.

De grens ligt daar waar iemand zichzelf geen halt kan toeroepen als het gaat om kopen. Een ander kijkt en ziet iets leuks, maar hij koopt het niet omdat het thuis niet nodig is. Iemand zich niet kan beheersen kan niet vooruit kijken in de tijd, ziet niet dat hij straks thuis dat ding niet eens kan gebruiken, maar ziet alleen dat het leuk is en dus koopt hij het.

Hoe je het bestrijdt? Simpelweg door geen pinpas of creditcard mee te nemen, alleen cash geld in de hoeveelheid die je nodig hebt voor de boodschap waarvoor je eigenlijk ging winkelen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bestrijding door geen pinpas en/of creditcard is erg kort door de bocht. Het probleem van een echte koopverslaafde is hiermee niet opgelost.
Wij hebben bij ons aan de zaak een klant die s,morgens om half negen al voor de deur staat,om te kijken of er al weer iets nieuws is,ik praat nu over een 2e hands zaak,met gebruikte goederen.
deze persoon woont nota bene onder begeleid wonen,en heeft elke week een budget om van te leven,dit bedrag gaat bijna helemaal op aan prullaria wat hij koopt.
is er smorgens niets naar zijn zin is hij er s,middag weer,gaat altijd met iets naar huis,dingen die helemaal niet noodzakelijk zijn,maar hij heeft iets gekocht.
thuis op zijn kamer staat het zo vol,dat wanneer je er niet meer,lopen kunt de leiding daar belt,en we alles weer op kunnen halen,met de prijzen er nog op.
vaak koopt hij dan zijn eigen spullen weer terug voor de 2e keer,en het begeleid wonen doet er niks aan,het is zijn geld wat hij per week krijgt,en mag er mee doen wat hij wilt,voor ons is het een goede klant,en afraden en zeggen wat moet je ermee,maak je hem alleen maar boos mee.
verbieden kun je het hem ook niet,en de begeleiding die laat hem maar zijn gang gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zodra je aandrang voelt om veel meer te willen kopen dan je kan betalen. Dan ben je het.

Bestrijd het door het 'willen uitgeven' eens goed te beschouwen. Waar komt dat vandaan? Hoe werkt dat?

Als je dezelfde energie en denkkracht die je aan geld uitgeven besteed, nou besteed aan geld *verdienen*,
OF als gewoon minder *wil* hebben, dus materiele dingen kunt relativeren,
dan kun je de balans vinden.