Ik ben heel erg onzeker, wat kan ik hieraan doen?

Ik heb heel veel last van onzekerheid, en dat is ook goed aan me te merken. Als ik naar andere meisjes kijk dan vind ik ze echt knap, en dan vind ik mezelf zo lelijk.. Laatst liet ik aan een internet vriendin een meisje zien die bij me op hockey zit, en die ik ontzettend knap vind, toen zei ze dat dat meisje niet knapper is dan mij maar wel zekerder over komt op foto's.. Terwijl ik mezelf heel erg dik en lelijk vind. Ik ben ook altijd gepest, ben inmiddels wel al goed afgevallen, maar ik voel me er niet zekerder door..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

ik zag dit op een site staan: Als je vaak onzeker bent en weinig zelfvertrouwen hebt, dan kan je onzekerheid chronisch worden. Je twijfelt niet alleen over bepaalde keuzes, of over wat je wel en niet kan. Je twijfelt over je hele zelfbeeld: over wie je bent, wie je wilt zijn en wat je graag wilt doen. Gedachten over jezelf zijn vaak negatief in plaats van positief. Je hebt het gevoel op ieder punt te falen.

ik heb er zelf ook wel eens last van, maar kijk in de spiegel en doe alsof je een ander meisje ziet. wat vind je mooi aan haar? je denkt sneller negatief over jezelf dan over anderen. of denk elke dag aan positieve dingen over jezelf: ik ben goed in... en ik vind dit mooi aan mezelf.....

ik hoop dat het helpt, veel succes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is makkelijk, de uitvoering moeilijk.
Onzekerheid komt voor uit angsten, je bent ergens of overal bang voor, je hebt geen vertrouwen in jezelf. Dit is tijden je opvoeding gebeurt en is een langzaam en nauwelijks te herkennen proces. Kritiek en dat kun je toch niet ligt hier aan ten grondslag.

Kun je er van afkomen. Ja zeker, maar het is moeilijk.
Het is verweven in je hele denken en is dus een onderdeel van je leven geworden. Hoe groter de onzekerheid, des te moeilijker is het om het weer kwijt te raken. De enige manier tot herstel is herprogrammatie van jezelf (anders gaan denken). Hier is weer het probleem weer hoe je dat moet doen, want de juiste informatie heb je vroeger nooit kunnen vinden.

Meestal heb je wat hulp nodig in de vorm van een goed boek of begeleiding.

Surf maar eens op internet voor assistentie of klop eens bij het GGZ aan in je gemeente. Wat is ggz?
De geestelijke gezondheidszorg kenmerkt zich door een grote diversiteit. Iedereen kan er mee te maken krijgen. Van jong tot oud, voor een korte of een langere periode. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kinderen met een autismestoornis of iemand zoals jij.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan wel zeggen dat jij uniek bent en goed zoals je bent en mensen je zo maar moeten accepteren. Maar naar zo'n antwoord ben je vast niet op zoek. Misschien kun je eens goed nadenken waar jij goed in bent , wat je sterke kanten zijn en dat talent gaan ontwikkelen. Ieder mens heeft sterke kanten en jij ook , echt waar! Doordat je ergens in uitblinkt komt er vast meer waardering voor jezelf en van de buitenwereld. Dat geeft een goed gevoel. Ben je muzikaal, ga saxofoon spelen. Heb je een goed gevoel voor kleuren of mode, doe er wat mee. Ben je graag allerlei nieuwe recepten aan het uitproberen, organiseer een eetfeestje . Wie weet breng jij altijd vrolijkheid op de hockeyclub of zie het meteen als iemand een probleem heeft. Misschien kan je wel heel goed luisteren en vertellen mensen aan jou hun geheimen. Vraag eens aan mensen die om jou geven wat zij leuk vinden aan jou en wat ze in jou waarderen. Soms kan je je daarbij ook lekker voelen als je eens een heel ander uiterlijk uitprobeert. Durf samen met een vriendin voor de lol eens een totaal ander kapsel of leuk kleurtje.
Schrijf elke dag drie dingen op die je positief vond van jezelf . Hoeven geen grote prestaties te zijn, juist de kleine dingetjes of zomaar een leuke opmerkingen of complimentjes die je kreeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ouder te worden. Dus je 'hoeft' er zelf niet veel aan te doen. Als je zo een 10 jaar verder bent, dan zal je zien dat je veel minder onzeker bent geworden.

Anders kan je leren om jezelf beter te leren kennen en daar volledig achter te gaan staan. Minder naar anderen kijken dus!
Zie je die anderen ook naar anderen kijken van hoe iets moet, of doen ze dit zelf al. Dus leer jezelf kennen en om niet naar anderen te kijken.