Waar letten rechercheurs op als het gaat om liegen?

Waaraan kun je zien dat verdachte liegt? En zag dat iemand tijdens een test (leugendetector) een naaldje in zijn/haar vinger prikte, waar is dit voor?

Toegevoegd na 19 uur:
micro-expressies, die bedoelde ik! kan iemand me daar wat over vertellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Tijdens een verhoor wordt er inderdaad goed naar lichaamstaal gekeken. Als iemand zijn neus aanraakt, op bepaalde momenten wegkijkt naar links, aan zijn hoofd krabt, ja knikt als het nee moet zijn tijdens het praten of zijn handpalmen continu toont als in "echt waar!!!!" worden de rechercheurs wantrouwig en kunnen ze ervan uitgaan dat er iets niet klopt.

Ook wordt er wel eens gebruik gemaakt van video opnames die vertraagd worden afgespeeld. Zo kunnen ze de micro-expressies bekijken, dat zijn onbewuste signalen die veel kunnen verklaren over de houding van de verdachte tegenover de rechercheur. Als iemand zijn lip bijvoorbeeld heel agressief, als een hond bijna, een halve seconde optrekt, betekent dat een vijandige houding natuurlijk.

Toegevoegd na 49 seconden:
Zo kunnen ze dus zien of iemand de waarheid vertelt of niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ja knikken wanneer het nee moet zijn heb ik geen voorbeeld voor, maar wel voor andersom:
bijvoorbeeld heel enthousiast vertellen dat je het naar je zin hebt gehad, maar daarbij tegelijkertijd onbewust nee schudden.

Ook gaan mensen die liegen tijdens het vertellen van de leugen de beluisteraar diep in de ogen kijken om te kijken hoe de leugen aankomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door een pijnprikkel bij jezelf toe te brengen terwijl je aan de leugendetector zit kan je de uitslag beïnvloeden. Een leugen kan als echt gezien worden of andersom.

Tijdens een verhoor letten rechercheurs vooral op het totaal plaatje. Liegen is makkelijk maar bij een leugen blijven is veel moeilijker. Vaak gaat een verdachte zich gaandeweg vanzelf klem praten of komen er tegenstrijdigheden in een verhaal. Daarnaast is er nog het overige bewijs en verklaringen die een heel ander beeld kunnen schetsen dan wat de verdachte verteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze letten op lichaamshouding,op de manier vab praten en of iemand zenuwwachtig is en nog meer van dit soort dingen.