Is fluoride wel goed voor je tanden?

Laatst hoorde ik dat fluoride giftig is (bij grote hoeveelheden)
En dat de koeien naast een fluoridefabriek ziek werden, en dat hun tanden gewoon afbrokkelden en met hun botten was ook iets. Ze konden er niet meer op staan.
En bestaat er daarom misschien fluoridevrije tandpasta?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Er bestaan veel onderzoeken die aangeven dat fluoride behoorlijk ongezond is.Niet zo zeer voor je tanden maar voor je algemene gezondheid. Ik heb mijn kinderen dan ook nooit fluor tabletjes gegeven. Poetsen met fluor lijkt me minder schadelijk, omdat het dan in de mond blijft , behalve dan ook weer bij jonge kinderen die willen nog wel eens tandpasta inslikken.
Ik krijg ook altijd verwijtende blikken als ik de fluor behandeling voor mijn kinderen bij de tandarts weiger, maar ik vind het niet nodig en ben er niet van overtuigd dat het helpt. En dan in mijn achterhoofd de gedachte dat het ongezond kan zijn, is voor mij de reden dit niet te willen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de duidelijkheid een teveel aan fluoride, fluoride in kleine hoeveelheden is niet schadelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, fluoride is niet goed voor je tanden, het is zelfs ongezond voor je gehele lichaam.

Het wordt in tandpasta en dergelijke gestopt door een geheime organisatie van de overheid en het speelt een bepaalde rol bij de beïnvloeding op afstand van je gedachten over fluoride, je schijnt ervan te gaan denken dat fluoride goed voor je tanden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fluoride, een gevaarlijk gif
Je kunt niet teveel van het goede krijgen als het om fluoride gaat, zo lijken overheden en tandartsen te denken. Vrijwel elk product voor de verzorging van het gebit, van tandpasta tot flosdraad, tandenstokers en mondwater, bevat tegenwoordig fluoride. Volgens voorstanders van het gebruik van fluoride draagt deze stof bij tot sterke tanden en botten. Wat veel mensen echter niet weten, is dat we, door deze gebitsverzorgende producten te gebruiken, een bepaald percentage binnenkrijgen van een stof die giftiger is dan lood en bijna even giftig als arsenicum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat is een heel onbetrouwbare bron waar je uit citeert.
Die Rudolf de Wit is een soort handoplegger.
Bij grote hoeveelheden is fluoride inderdaad giftig,net zoals water in grote hoeveelheden ook giftig is, bij de hoeveelheden die je door tandpasta en andere tandheelkundige methoden binnenkrijgt is het een hulpmiddel om het tandglazuur sterker te maken,en daarmee tandbederf te voorkomen. ook fluoridelose tandpasta bestaat maar dan moet je wel goed zoeken omdat deze niet overal leverbaar is een alternatief is poetsen met zout of niet poetsen,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In peuter tandpasta zit een lagere dosis fluoride. In grote hoeveel heden is dit giftig, maar in kleine hoeveelheden niet schadelijk voor de gezondheid. Dit wordt al jaren lang onderzocht.
Maar weiger je dan ook vullingen in je mond? Weet je wel dat dat ook zware metalen kan bevatten? Ik heb toch liever een beetje fluoride in mijn tandpasta om het glazuur harder te maken waardoor gaatjes minder gemakkelijk ontstaan, dan vullingen in mijn mond waardoor je altijd met gif in je lichaam rond loopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar had ik helemaal nog nie over nagedacht. Ook al zo tegenstrijdig. En mijn mondhygiëniste en mijn tandarts zijn het ook al niet eens over bepaalde dingen..
Zo frustrerend wie moet je nou geloven dan?
Ja, er zijn maar weinig middelen die in grote hoeveelheden niet giftig zijn.
Fluoride is inderdaad goed voor je gebit.
Is het bewezen dat de koeien ziek zijn geworden van de fluor.
Tandpasta zonder fluor is gemaakt voor degene die geen fluor willen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het scheen wel door de fluoride te komen, als ik het goed heb gelezen. Het staat ook op internet, weet zo gauw alleen niet meer waar
fluoride is mits matig gebruikt goed voor je tanden.
mijn kinderen kregen vroeger fluoride tabletjes, dat heeft geresulteerd in vlekken en knobbeltjes op hun tanden en kiezen. hun gebit is wel oersterk, mooi is anders.
er bestaat fluoride-vrije tandpasta voor mensen die geen fluoride willen gebruiken, prima toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fluoride is alleen gevaarlijk in grote hoeveelheden.
Wanneer men zich aan de voorgeschreven hoeveelheden houdt en wanneer tandpasta niet elke dag wordt doorgeslikt is er echt niets mee aan de hand.
Fluoride bij normaal gebruik is goed voor de tanden.