Bestaat er een verband tussen bloedgroep en tekenbeten?

Ik heb A negatief, ben elke week minimaal twee keer een aantal uren in het bos, ben bij mijn weten nog nooit gebeten. Mijn man heeft O positief, is echt veel minder in het bos dan ik en heeft al twee keer een tekenbeet opgelopen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Er is wel een onderzoekje gedaan naar de bloedgroep die mensen met de ziekte van Lyme hebben, wat dus mensen zijn die door een besmette teek zijn gebeten. Zie afbeelding voor het resultaat. Ze komen in alle bloedgroepen voor; het meest in O positief en daarna in A positief. Voordat je daar een conclusie aan kunt verbinden moet je het eerst nog vergelijken met hoe de bloedgroepen gemiddeld over de Nederlandse bevolking verdeeld zijn: vooral 0 (47%) en A (42%), en in duidelijk mindere mate B (8%) en AB (3%). Dus de verhoudingen kloppen met de verdeling. Waardoor je volgens mij wel kunt concluderen dat de bloedgroep niet uitmaakt voor het gebeten worden door een teek.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel. Dit klinkt aannemelijk. Beste antwoord.

Andere antwoorden (3)

Nee, er is geen verband tussen bloedgroep en het risico op een tekenbeet.

kennelijk heb jij tot nu toe geluk gehad en je man wat minder. twee keer gebeten zijn door een teek is trouwens nog helemaal niet zoveel.

Teken kom je trouwens niet alleen tegen in het bos, maar bijvoorbeeld ook in lang gras.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een bron voor me? Kan ik niet vinden op internet.
ha ha, nou ik heb ook A- en ik heb wordt ook ZELDEN gegrepen, en ik had ooit vrienden die hadden er 3 op EEN wandeling (met mij erbij en ik niks dus), liepen ook standaard met zo'n pincet rond omdat ze dat altijd hadden zeiden ze toen ik van mijn verbazing daarover was bekomen

Dit is natuurlijk GEHEEL niet wetenschappelijk onderbouwd maar wel HEEL toevallig

(de bloedgroepen van die vrienden weet ik trouwens niet, mogelijk had een "O" maar van de andere weet ik het echt niet)
amigo
12 jaar geleden
Je bloedgroep maakt (als je even googled) niet uit. Wat wel uitmaakt is je lichaamstemperatuur dus als jij een relatief lagere lichaamstemperatuur hebt dan wordt je minder gebeten door dergelijke beestjes (ook muggen) dan mensen met een hogere temperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik word ALTIJD gebeten door muggen en mijn man nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heeft hij in het bos echt pech.
Onderschat een tekenbeet trouwens niet, mijn ex vrouw is ruim 2 jaar gebeten door een teek en nu dusdanig ziek (ziekte van lyme) dat ze geheel afgekeurd is en weinig tot geen inspannende dingen kan doen en niet langer dan ee uurtje tv kan kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een bron voor me. ZELFS met Google kan ik hierover namelijk niets vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/muggenplaag-verwacht/ http://monybeads.come2me.nl/1194087/Stop-de-teek Dit zijn er twee waar de samenhang naar lichaamstemperatuur in staat. Er is nog veel meer informatie en advies te vinden op internet. Veel onderzoek naar Lyme heeft tot nu toe nog niet geleid naar een medicijn dat goed werkt.
Vorig jaar is er in het ziekenhuis in Nijmegen het grootste onderzoek ooit gedaan maar de uitslagen zijn nog niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel. Maar ik bedoelde een bron waarin staat dat er geen verband is tussen tekenbeet en bloedgroep.