Kan het louter aanvaarden van een "negatieve" eigenschap leiden tot persoonlijke groei?

Ik lees op dit moment een boek dat geïnspireerd is op de Oosterse filosofie. Daarin staat dat
- alle problemen beginnen met zelfverwijt
- dit zelfverwijt niet enkel je negatieve eigenschappen geldt, maar ook je interpretatie ervan (bv. "ik schaam me omdat ik niet voor mezelf ben opgekomen" en dan "ik schaam me omdat ik me altijd schaam")
- de meeste problemen ontstaan doordat mensen het slechte gevoel dat ontstaat door dit zelfverwijt, wegduwen. En dat je dus beter kan aanvaarden : okee, ik kom niet voor mezelf op, so what. Waarmee je je eigen waarde desondanks blijft voelen en erkennen.
- het slechte gevoel wegduwen gebeurt door
*associatie ("ik schaam me, oh zo vervelend, wat moet ik doen, ik moet er met iemand over praten". je valt hierbij dus samen met je eigenschap (snel schamen).
* dissociatie (bv. gaan joggen om je pijn niet meer te voelen omwille van je schaamte, compenseren ("Ik kén geen schaamte"), projecteren enz...)
De oplossing is integratie : je eigenschap aanvaarden als een vervorming van een oorspronkelijke positieve eigenschap (bv. bescheidenheid).

Nu heb ik ook een groot aantal boeken die net het omgekeerde zeggen. Dat je je als je bv. schaamte voelt moet zeggen "ik hou van mezelf, en kom nu voor mezelf op".
Dat is net het tegenovergestelde dus : je gaat hier het "negatieve" overstemmen met "positieve" boodschappen om jezelf zo te "herprogrammeren".

Kan louter aanvaarding van jezelf (integratie) op de duur ook leiden tot deze herprogrammatie?

liveisgreat
10 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Als je eigenschappen ziet als iets wat iemand 'bezit', en ook als negatief of positief indeelt dan is innerlijke groei ook (vaak) alleen gericht op alleen positieve ervaringen.
Eigenlijk is dit geen innerlijke groei omdat het eenzijdig is. Innerlijke groei is geen 'verbeteren', maar meer en meer inzien dat alles eenheid is, en dit is voorbij dualiteit.
Eigenschappen zijn daarin niet 'van iemand' en hebben geen oordeel als positief of negatief zijnde. Deze hele indeling word dan al gelijk doorzien en niet gemaakt. Eigenschappen zijn gewoon eigenschappen. Waarom en van wie zouden deze verandert moeten worden? Er zijn dan gewoon ervaringen, die geen sporen achterlaten, geen schaamte, geen oordeel. Alleen maar zien dat alles precies zo moet zijn zoals het is. Ook eigen handelen.

Herprogrammeren is dan al helemaal geen sprake van want wat moet ge- herprogrammeert worden? Niks is geprogrammeerd dus er kan ook niks herprogrammeert worden. Het leven ontvouwt zich zoals het zich ontvouwt. Hierin valt niks te veranderen dus ook niet te herprogrammeren. Verandering vind plaats. (of niet)
Beide is goed.

:-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens. Voor mij is de essentie van wat "welkom38" zegt: geen schaamte geen oordeel, het is zoals het is.
Of nog korter: geen oordeel. Feitelijk is de essentie van jouw (liveisgreat's) Oosterse boek ook: niet oordelen. Dat is deels hetzelfde als aanvaarding, maar niet hetzelfde als "het is klote maar het is nou eenmaal zo", want dat is een vorm van aanvaarding waar wel een oordeel in zit. Je moet komen tot een modus van "het is okee zoals het is én ik streef tegelijkertijd naar beter". Dus geen zelfverwijt, geen schaamte. Maar wel beschouwen, analyseren en zoeken naar verbetering. Dat geeft rust en innerlijke groei tegelijkertijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@wieri, heeft zoeken naar verbetering niet in zich dat, datgene wat is, niet voldoende of goed genoeg zou zijn?
liveisgreat
10 jaar geleden
leuke en zinnige reacties...!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Andre0175
In persoonlijke groei - dus bewustwording wie je in wezen bent word gezien dat gewoontes er gewoon zijn, en daarin word dit geaccepteerd, Daar is het belang van verbetering/verandering geen persoonlijk issue meer, en dus valt herprogrammeren weg omdat het geprogrammeerde ook wegvalt, Er is dan een wakker zijn in het moment. Verandering ontstaat dan vanzelf wanneer de illusies meer en meer doorzien worden. Zolang er identificatie is met een persoonlijk 'ik' is er die neiging tot zelfverbetering en is dus ook die 'ik' bezig met gewoontes vervangen door nieuwe gewoontes. Dat is prima. Maar ook een visuele cirkel want acceptatie gaat vooraf aan verandering.
liveisgreat
10 jaar geleden
Welkom 38, ik voel dat wat je zegt correct is, maar ik vat het niet helemaal. Hoe gaat dat dan? Ik denk niet dat het zo simpel is als "okee, ik schaam me, daar sta ik niet bij stil, dat ben ik nu eenmaal". maar je hebt natuurlijk last van die schaamte.
ik zal een realistischer voorbeeld geven. mijn vriend had een facebookprofiel, gelinkt aan een oud café waar hij vaak kwam vroeger. hij wilde me er eerst niet bij zetten, maar ik werd achterdochtig (jaloers), dus hij deed het wel. gisteren zag ik dan dat hij gereageerd had op een andere vrouw, verschillende keren. Dat kwam gewoon op mijn pagina hoor, ik ben niet gaan spieken. Ik kreeg een jaloersheidsaanval (omdat hij nooit reageert op wat ik schrijf) en heb hem gebeld en gezegd dat ik wat bang was hierover. Hij werd vreselijk kwaad,en heeft zijn profiel onmiddellijk gewist, maar bon, dat doet er hier niet toe.
Nu is mijn reactie eerst geweest om me vreselijk schuldig te voelen (ik had hem niet mogen bellen zo laat (22 u), ik had dit niet mogen doen, ik verstik hem enz enz enz). Ik heb hem een korte mail gestuurd om te zeggen dat ik me ongerust voelde, maar dat ik hem wel vertrouw. Dus ik neem de verantwoordelijkheid voor mijn jaloersheid wel echt op mij.
Maar tegelijk wil ik er natuurlijk ook vanaf (al ben ik nu ook weer niet ziekelijk jaloers hoor, hij mag gewoon zijn gang gaan). Maar door zijn kwaadheid triggert er iets bij mij waardoor ik me dus vereenzelvig met die jaloersheid (tja, je ontmoet mensen nu eenmaal niet bij toeval...). Mocht hij gewoon zeggen 'hoe vervelend voor jou dat jij zo jaloers bent, maar dat hoeft niet hoor" dan zou dat wellicht minder getriggerd worden, maar misschien leer ik dan ook niets bij. Of : hij spiegelt mijn eigen zelfafwijzing, zoals in het boek ook staat.
Als ik nu van die jaloersheid afwil, moet ik ze dan nu gewoon aanvaarden? Gaat het erover dat ik, als ik tegen die jaloersheid vecht, me erom schaam etc... deze in stand blijft, en als ik ze aanvaard, dat dan zelfafwijzing "geneest" en dat dit leidt tot minder jaloersheid?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jaloersheid is gewoon jaloersheid, en vervolgens is er een actie van jouw kant. Dit gebeurt gewoon allemaal vanuit gewoontes en conditioneringen. En ook het schuldgevoel en dit weer moeten rechtzetten, allemaal gewoontes en conditioneringen.
Er is het idee van jou dat je afgewezen kunt worden. Maar hoe kun je nu werkelijk afgewezen worden? Er zijn woorden en letters die over en weer gaan. Dit is leeg, lucht. Je word alleen geraakt in je eigen trilling. Die trilling heeft veel kwetsbaarheid op afwijzing.
liveisgreat
10 jaar geleden
okee, ik denk dat ik het begin te begrijpen. men kan in wezen niet afgewezen worden, het zijn begrippen die een illusie creëeren van afwijzing.
doet me wat denken aan "cursus in wonderen"... een boek waar ik me ooit heb doorgeworsteld en dat ik heel heel moeilijk vond.
reacties zijn inderdaad gewoontes en conditionering, dus niet het "zelf".
het boek gaat er idd ook over dat je geraakt wordt in je eigen zelf.
dat leidt soms wel tot moeilijke communicatie, als ik bv. zeg dat ik het ZELF ben die dit of dat voel en dat de ander er in wezen niks mee te maken heeft maar het gewoon moet laten zijn (dat lukt me ook geregeld hoor, zelfs op jaloerse momenten), heb ik het gevoel dat mensen me een doetje vinden dat altijd toegeeft. Dus is er een punt : hoe communiceer je dan wél als je hiertoe wordt uitgenodigd (bv, iemand wil met je iets uitpraten).
Hoe dan ook ,het is gewoon een gegeven, niemand wijst me af, ik wijs hooguit mezelf af als ik die trilling heb. diep ademen, laten zijn en liefdevol naar kijken zeker?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vooral liefdevol naar jezelf blijven kijken!!
Hartgroet

Andere antwoorden (4)

Ik ga uit van een middenweg.
Als je een eigenschap heb die niet gewenst is. Heb je 3 opties. Negeren, accepteren of ontkennen. Negeren leidt tot stagnatie en een verwatering van de echte ik.
Ontkennen leidt tot schaamte. En als je dat wilt aanpakken, maak je een lange omweg, tot groei.
Dan heb je acceptatie. Waarbij je direct, een actie plan kan opstellen, waardoor je kan groeien
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In mijn optiek vind ik acceptatie van een 'negatieve' eigenschap goed, zolang er geen identificatie met de eigenschap optreedt: "ik bén nu eenmaal zo, het is mijn karakter". Door identificatie met zo'n eigenschap, ontneem je jezelf de ruimte voor groei en is de kans groter dat je in destructieve emoties blijft hangen of deze zelfs versterkt.

Door te acceptatie kun je een negatieve eigenschap ook ombuigen en een positieve houding er aan te geven en je kracht er uit te putten. Vragen die hierbij helpend zijn: "Oke, wat raakt me zo als mens? Hoe ben ik er in gekomen? Hoe ben ik er uit gekomen? Waar heb ik steun aan gehad? Wat is mijn sterke kant hierin? Wat zijn mijn valkuilen? Hoe zou ik de situatie in het vervolg aan gaan?" Je leert jezelf dus als het ware positieve copingstrategieën. Echter wel belangrijk de negatieve eigenschap niet teveel gaan 'omzeilen' en dicht bij jezelf te blijven.

Een andere methode is door acceptatie en een stuk regressie om diepere lagen te kunnen ontmantelen en aan te pakken. Zelf heb ik heel veel gehad aan de PRI methode van Ingeborg Bosch, die heeft mij in staat gesteld het leven op te pakken vanuit een diep dal en tevens de 'negatieve eigenschappen' bij de wortels aan te pakken.

Citaat website PRI (zie ook bron):
PRI leert mensen zichzelf te bevrijden uit de greep van destructieve gevoelens en gedragingen zoals angst, somberheid, stress, boosheid en verslavingen. PRI beschouwt ze als afweren die dienen als bescherming tegen pijn uit het verleden. Door PRI worden we ons bewust van hoe en wanneer we in deze afweren verstrikt raken, en leren we hoe ze te ontmantelen. Dan zullen we steeds evenwichtiger en liefdevoller in het leven staan. Dat maakt, ook voor de kinderen om ons heen, een wereld van verschil.’
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Louter antwoord op je vraag: Ja.

Je accepteert jouw ervaren negatieve eigenschap. Daarmee verliest het zijn negatieve ‘zwaarte’/klank.
Op het moment van accepteren integreer je die eigenschap en maak je het een [geaccepteerd] deel van jezelf.
Het gaat op in datgene wat @Liveisgreat heet.

Die ‘andere boeken’ bedoelen eigenlijk hetzelfde maar leggen het anders uit. Het is niet de bedoeling de negativiteit te overschreeuwen want daar lossen jijen ik niets mee op. Het blijft dan toch aan ons knagen, hoe hard we ook ‘halleluja’ blijven roepen.

Hier is bijvoorbeeld de boodschap: ok, ik voel schaamte maar dat maakt mij nog geen minder mens.
M.i. is het dan niet zozeer herprogrameren, maat toch accepteren voor wie je op dat moment bent [voor wie je denkt te zijn].
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord op je vraag is ja.
Als je jezelf weet te accepteren met je mooie kanten minder mooie kanten dan ontstaat er een persoonlijke groei.
Wat wel belangrijk is, heeft jou zelf acceptatie een versterkende werking op je omgeving of wel een positieve bij dragen (versterkt het jou, versterkt het een ander ga zo door)